![]() Er wordt veel onderzoek gedaan naar schapindelingen. Er wordt onderzocht met welke indeling van het schap er zoveel mogelijk verkocht zal worden, hoe acties het meest in het oog springen en hoe nieuwe producten het beste tot uiting komen. De uitdaging is echter dat er verschillende shoppertypes zijn die uit het schap kopen. Hoe zorg je er dan voor dat je goed inspeelt op al die verschillende shoppertypes? 4 verschillende shoppertypes Wij signaleren in ons onderzoek op hoofdlijnen 4 verschillende shoppertypes. Hieronder zullen we deze toelichten:
Als elk shoppertype wil dat hun winkelervaring gemakkelijk en effectief is, vereist elk type een andere schapindeling. En dat is dus onmogelijk, want er is maar 1 schap. Daarom kijken we vaak naar de mentaliteit die het meest relevant is voor de betreffende categorie. Zodra dat is bepaald, kun je aan de hand van de volgende 10 uitgangspunten bekijken hoe je het schap verder vormgeeft. De 10 schap uitgangspunten
CDT. Zorg ervoor dat je een nieuwe CDT (Consumer Decision Tree) hebt. Een CDT is de blauwdruk voor je schapindeling. Het vertelt je of je je schap als vertrekpunt moet indelen op segment, merk, producttype of smaak etc. Welk productaspect is het belangrijkst en hoe verloopt deze volgorde daarna? Een CDT kan veranderen met de jaren, dus daarom is het belangrijk deze minimaal om de 2 jaar te herijken. De SDT. De SDT (Shopper Decision Tree) vertelt ons welke productaspecten van belang zijn tijdens de keuze van shoppers voor het schap. De aspecten die bovenaan staan, daarmee dien je rekening te houden bij de indeling van je schap. Dit kan per categorie anders zijn. Op ooghoogte. Planken op ooghoogte krijgen de meeste aandacht van shoppers, blijkt uit eyetracking onderzoek. Vanaf boven gezien zijn dat vaak de 3e en 4e plank. Deze planken trekken de aandacht van zo’n 44% van alle shoppers. Het is belangrijk of de onderste planken goed verlicht zijn en geen visuele blokkades hebben. Fysieke beperkingen van shoppers zorgen er soms voor dat de bovenste en onderste planken niet onder de aandacht komen. Beweging naar rechts: Shoppers navigeren onbewust van links naar rechts. Plaats innovatieve of belangrijke strategische producten aan de rechterkant van de basis producten. Verticale blokkering: plaats producten die bijelkaar in een blok gepresenteerd moeten zorden het liefst verticaal op verschillende planken in plaats van horizontaal over verschillende planken. Verticaal blokkeren heeft over het algemeen de voorkeur van shoppers boven horizontaal blokkeren. Het verticale blok kan gebruikt worden om de aandacht nog meer te vestigen. Met andere woorden, een verticaal blok met drie planken zorgt voor meer aandacht dan één lange plank. Categorie Drivers: Schik belangrijke categorie drivers (de belangrijkste producten uit het schap) in het midden van de ruimte, zodat producten die een hoge zichtbaarheid nodig hebben kunnen profiteren. Maak blikvangers: Waar dat gewenst/nodig is, positioneer blikvangers – producten die (tijdelijk) extra aandacht mogen hebben. Een blikvanger doorbreekt de lijn in het schap en dat maakt het voor de shoppers leuk en interessant. Blikvangers genereren als vanzelf aandacht omdat je ze een bijzondere, opvallende positie geeft. Blikvangers kunnen nieuwe producten zijn, minder bekende producten met een nieuwe toepassing of producten die op een andere manier de aandacht van de shopper verdienen. Alternatieven: Plaats producten die op elkaar lijken, qua smaak en gebruik dicht bij elkaar. Zo bied je de shopper een goede productrange voor de keuze en als een bepaald product niet meer op voorraad is, dan is het alternatief snel gevonden. Zo kunnen bepaalde soorgelijkende producten elkaar ook versterken in het schap. Focus: Een goede focus op een specifiek assortiment of product kan het schap zowel financieel als gedragsmatig versterken. Producten zijn beter te vinden, waardoor de verkopen stijgen. Zorg dus voor niet zoveel ruis in het schap. Testen: Indien mogelijk, zorg ervoor dat mensen nieuwe producten kunnen uitproberen. Bijvoorbeeld door in het schap een tester te plaatsen of een geld terug actie. Bovenstaande schapbeschrijving is uiteraard nog niet allesomvattend. Er zijn meerdere facetten die kunnen komen kijken bij een schapindeling. Nieuwe indelingen worden vaak fijngeslepen aan de hand van shopperonderzoek. Een onderzoek waarbij shoppers op de winkelvloer voor het schap hun feedback delen. Met deze feedback kan men opnieuw naar de tekentafel om de laatste puntjes op de i te zetten. Buiten dat, een schap blijft continu in ontwikkelingen. Met de tijd komen en gaan er producten. Gaten moeten worden gedicht en nieuwe plekjes moeten worden gezocht. Daarom is het van belang continu in ontwikkeling te zijn met je schap. Heb je hier hulp bij nodig? Neem contact met ons op.
0 Comments
Leave a Reply. |
Auteurdrs. Cindy de Jonge Archieven
Augustus 2021
Categorieën |