Wat gebeurt er toch in België? Ik sta helemaal perplex! Delhaize kondigt aan NIET de goedkoopste supermarkt te zijn en schreeuwt dit om zich heen via diverse communicatiekanalen! Dit is toch haast ondenkbaar in supermarktenland. Althans... in Nederland zou ik dit niet snel verwachten. Maar wat gaaf! Delhaize kiest voor GEZOND! Als je voor een gezonde supermarkt kiest, kies je voor Delhaize. En dat vliegt Delhaize aan middels de NutriScore. Waarom België wel al en wij in Nederland nog niet? Of mogen wij dit binnenkort ook van Albert Heijn gaan verwachten? Waarom lopen wij Hollanders achter? Tja, mensen, de timing is perfect. Consumenten kiezen nu in corona tijd steeds meer voor gezond. Zij die het kunnen betalen, kiezen niet meer voor de koopjes en slechte, suikerhoudende producten. En pssst... deze slechte producten verkoopt Delhaize natuurlijk ook nog wel. Maar Delhaize neemt het voortouw en stimuleert haar klanten om gezonder te gaan eten! En ja, consumenten willen daar gewoon bij geholpen worden! Man, wat doet Delhaize dat goed!!! Delhaize ontwikkelde al in oktober 2020 een Super Plus kaart. Met deze kaart ontvangen Dehaize klanten 5 tot 15% korting op ca. 5.000 producten die de NutriScore A of B bevatten (dus de meest gezonde producten volgens de NutriScore). Hiermee besparen huishoudens jaarlijks zo'n 360 euro! Het doel was dat op de dag van vandaag ongeveer 1 miljoen klanten deze kaart zouden gebruiken. Maar de 1,4 miljoen is intussen reeds gepasseerd. Delhaize zegt gewoon: Wij zijn niet de goedkoopste! De afgelopen weken zagen we in België borden waarop ‘Delhaize is niet de goedkoopste’ stond. Delhaize stuurt haar imago bij en zet in op een meer gezonde voeding. Bij dit nieuwe imago werd ook een nieuwe klantenkaart en een nieuwe app ontwikkeld. Met de nieuwe SuperPlus kaart sparen klanten fysiek of digitaal. Het tijdperk van lage prijzen is volgens Delhaize voorbij Het is de overtuiging van Delhaize dat het tijdperk van de lage prijzen voorbij is en dat de klemtoon ligt op betere koopkracht. "76% van de consumenten associeert de Nutri-Score vandaag met Delhaize", aldus CEO Xavier Piesvaux. Wow, daarmee hebben ze de NutriScore zeer goed als marketinginstrument weten in te zetten! Klantdata in ruil voor nog meer service en promoties vanuit Delhaize Klanten beslissen zelf wat er met hun data gebeurt: zij die bereid zijn meer gegevens ter beschikking te stellen, krijgen ook meer promoties aangeboden. Het is tevens mogelijk om uit te wisselen met kortingen bij partners van Delhaize, zoals Bol.com. En klanten kunnen hun eigen gezondheidsprofiel bijhouden via de app. Is Delhaize het voorbeeld voor de rest? Dus ook voor Nederland?
Laten we zeggen: Ik hoop het wel! Dit is natuurlijk extreem ambitieus en het zal de Belgische voedingsmiddelen retail door elkaar schudden. Maar ja, eentje moet de eerste zijn om supermarkten gezonder te maken en consumenten te helpen om gezondere producten te kopen. Delhaize neemt op deze wijze een volledig nieuwe positie in. Ze wil vanaf nu de goedkoopste zijn in gezonde voeding, de drempel naar gezonde voeding zo laag mogelijk maken voor consumenten. Ze zal hiermee andere retailers van het speelterrein duwen en ze positioneert zich verder in de richting van de koopkrachtige consument. En dit is 'toevallig' de consument die op gezondere voeding focust! Is dit een duurzame stap naar gezonder leven en meer respect en kwaliteit in de voedselketen? Op de korte termijn helpt het de koopkracht van de consument, maar op de lange termijn ontneemt het waarde in de markt. En voor een economische transitie van landbouw, voedingsindustrie en retail is economische waarde nodig! Auteur: drs. Cindy de Jonge | QUOTUS RESEARCH (Consument & Shopper Onderzoek)
0 Comments
|
Auteurdrs. Cindy de Jonge Archieven
Augustus 2021
Categorieën |