Quotus Research
  • Home
  • Diensten
    • Shopperonderzoek
    • Consumentenonderzoek
    • Customer Journey Onderzoek
    • User Experience Onderzoek
    • Concept Test
    • Community
    • Continu onderzoek
  • Quotus
    • Wie zijn wij?
    • Referenties
    • In de pers
    • Algemene Voorwaarden
    • Privacy Beleid
    • Cookiebeleid
  • Contact
  • Blog

Wat gebeurt er toch in België? Delhaize verlegt focus van goedkoopste naar gezondste!

14/1/2021

0 Comments

 
Foto
Foto
Wat gebeurt er toch in België?
Ik sta helemaal perplex! Delhaize kondigt aan NIET de goedkoopste supermarkt te zijn en schreeuwt dit om zich heen via diverse communicatiekanalen! Dit is toch haast ondenkbaar in supermarktenland. Althans... in Nederland zou ik dit niet snel verwachten. Maar wat gaaf! Delhaize kiest voor GEZOND! Als je voor een gezonde supermarkt kiest, kies je voor Delhaize. En dat vliegt Delhaize aan middels de NutriScore. Waarom België wel al en wij in Nederland nog niet? Of mogen wij dit binnenkort ook van Albert Heijn gaan verwachten? Waarom lopen wij Hollanders achter?

Tja, mensen, de timing is perfect. Consumenten kiezen nu in corona tijd steeds meer voor gezond. Zij die het kunnen betalen, kiezen niet meer voor de koopjes en slechte, suikerhoudende producten. En pssst... deze slechte producten verkoopt Delhaize natuurlijk ook nog wel. Maar Delhaize neemt het voortouw en stimuleert haar klanten om gezonder te gaan eten! En ja, consumenten willen daar gewoon bij geholpen worden! Man, wat doet Delhaize dat goed!!!

Delhaize ontwikkelde al in oktober 2020 een Super Plus kaart. Met deze kaart ontvangen Dehaize klanten 5 tot 15% korting op ca. 5.000  producten die de NutriScore A of B bevatten (dus de meest gezonde producten volgens de NutriScore). Hiermee besparen huishoudens jaarlijks zo'n 360 euro! Het doel was dat op de dag van vandaag ongeveer 1 miljoen klanten deze kaart zouden gebruiken. Maar de 1,4 miljoen is intussen reeds gepasseerd.
Foto
Foto
Delhaize zegt gewoon: Wij zijn niet de goedkoopste!
De afgelopen weken zagen we in België borden waarop ‘Delhaize is niet de goedkoopste’ stond. Delhaize stuurt haar imago bij en zet in op een meer gezonde voeding. Bij dit nieuwe imago werd ook een nieuwe klantenkaart en een nieuwe app ontwikkeld. Met de nieuwe SuperPlus kaart sparen klanten fysiek of digitaal.

Het tijdperk van lage prijzen is volgens Delhaize voorbij
Het is de overtuiging van Delhaize dat het tijdperk van de lage prijzen voorbij is en dat de klemtoon ligt op betere koopkracht. "76% van de consumenten associeert de Nutri-Score vandaag met Delhaize", aldus CEO Xavier Piesvaux.
Wow, daarmee hebben ze de NutriScore zeer goed als marketinginstrument weten in te zetten!

Klantdata in ruil voor nog meer service en promoties vanuit Delhaize
Klanten beslissen zelf wat er met hun data gebeurt: zij die bereid zijn meer gegevens ter beschikking te stellen, krijgen ook meer promoties aangeboden. Het is tevens mogelijk om uit te wisselen met kortingen bij partners van Delhaize, zoals  Bol.com. En klanten kunnen hun eigen gezondheidsprofiel bijhouden via de app.
Foto
Is Delhaize het voorbeeld voor de rest?​ Dus ook voor Nederland?
Laten we zeggen: Ik hoop het wel! Dit is natuurlijk extreem ambitieus en het zal de Belgische voedingsmiddelen retail door elkaar schudden. Maar ja, eentje moet de eerste zijn om supermarkten gezonder te maken en consumenten te helpen om gezondere producten te kopen. Delhaize neemt op deze wijze een volledig nieuwe positie in. Ze wil vanaf nu de goedkoopste zijn in gezonde voeding, de drempel naar gezonde voeding zo laag mogelijk maken voor consumenten. Ze zal hiermee andere retailers van het speelterrein duwen en ze positioneert zich verder in de richting van de koopkrachtige consument. En dit is 'toevallig' de consument die op gezondere voeding focust!

Is dit een duurzame stap naar gezonder leven en meer respect en kwaliteit in de voedselketen?
Op de korte termijn helpt het de koopkracht van de consument, maar op de lange termijn ontneemt het waarde in de markt. En voor een economische transitie van landbouw, voedingsindustrie en retail is economische waarde nodig!

​Auteur: drs. Cindy de Jonge | QUOTUS RESEARCH (Consument & Shopper Onderzoek)
0 Comments
    Foto

    Auteur

    drs. Cindy de Jonge

    View my profile on LinkedIn

    Foto
    Schrijf u in voor onze Nieuwsbrief met maandelijks Shopper Nieuws!

    Archieven

    Augustus 2021
    Juli 2021
    Juni 2021
    April 2021
    Maart 2021
    Februari 2021
    Januari 2021
    November 2020
    Oktober 2020
    September 2020
    Augustus 2020
    Juni 2020
    Mei 2020
    April 2020
    Maart 2020
    Februari 2020
    December 2019
    Juni 2019

    Categorieën

    Alles

    RSS-feed

Foto
Foto
                               Quotus Research | Centuriostraat 13  | 6852 RS | Huissen | 06-44019563
  • Home
  • Diensten
    • Shopperonderzoek
    • Consumentenonderzoek
    • Customer Journey Onderzoek
    • User Experience Onderzoek
    • Concept Test
    • Community
    • Continu onderzoek
  • Quotus
    • Wie zijn wij?
    • Referenties
    • In de pers
    • Algemene Voorwaarden
    • Privacy Beleid
    • Cookiebeleid
  • Contact
  • Blog