Sinds de afgelopen Corona maanden zijn er nogal wat veranderingen gaande in de verkopen binnen de FMCG-markt. Wat is er precies gaande? Omzetstijgingen in FMCG De totale FMCG omzet steeg in het afgelopen Corona jaar met 9,2% (€ 4,5 miljard). Shoppers gingen door Corona minder frequent naar de supermarkt, maar kochten meer per trip. Het aantal boodschappentrips daalde met 4,1%, maar er werd 12,9% meer gekocht. Boodschappen online stijgen De online verkopen stegen enorm. Het online aandeel steeg afgelopen jaar van 3,5% naar 6,7%. En de vers categorieën doen het daarbij erg goed. Inmiddels wordt zelfs al 8% van de verse groente via internet gekocht. Ook aardappelen zijn goed voor 7,9%. Kaas is goed voor 7,7% en kip is goed voor 7,6%. Dachten we vroeger nog dat verse artikelen waarschijnlijk wel niet zo goed zouden verkopen online… niets blijkt minder waar: dit zijn stijgingen van meer dan 50%. Inmiddels koopt zo’n 30% van de Nederlandse consumenten wel eens verse producten via internet. We kunnen ons afvragen of dit aandeel zo groot blijft, of dat we straks weer een daling gaan zien zodra de Corona besmettingen afnemen en een tripje naar de supermarkt niet meer zo risicovol is. Boodschappen in de fysieke supermarkt stijgen De fysieke supermarkt blijft nog steeds het belangrijkste aankooppunt voor levensmiddelen. Maar dit neemt door de opkomst van online uiteraard wel af. Was dat in 2019 nog 83%, nu staat dit percentage op 80,4%. (GfK) De omzet binnen verspakketten en maaltijdboxen groeide 37% van de Nederlandse consumenten kocht afgelopen Corona jaar een verspakket. Dat is 4% meer dan een jaar eerder. Er werd 32% (€ 76 miljoen) meer uitgegeven aan verspakketten. Ook de penetratie van maaltijdboxen steeg afgelopen jaar met 0,7%. Vriesvers groeide harder De verkoop van diepvries steeg nog meer dan de vers categorieën, namelijk met 14,4%. Waarschijnlijk is de langere houdbaarheid hiervan de reden. Vegetarisch en plantaardig kennen een enorme boost Ook is er een omzetgroei te zien in de categorie vegetarisch en plantaardig. Plantaardige zuivel groeide met 33%, vega vleeswaren met 31% en vega vleesvervangers met 28%. Snacken en genieten Ook de categorie snack en borrel zat in de lift. Speciaalbier groeide met 34%, borrelgemak met 26% en diepvriessnacks met 21%. Bakproducten
Consumenten gingen massaal aan het bakken. Dit zorgde voor een groei in bakproducten van 41%. De verkoop van groot- en kleinbrood daalde, terwijl de verkoop van afbakbrood, broodmixen, soepen en pannenkoeken juist steeg. Trendbreuk in eetmomenten IRI constateerde een trendbreuk in eetmomenten. Afgelopen jaar vervingen consumenten ontbijt en lunch vaker dan eerdere jaren door een warme maaltijd. Conclusie: er zijn veel veranderingen in koopgedrag geweest Bovenstaande cijfers (IRI/GfK) laten ons zien dat er daadwerkelijk grote veranderingen hebben plaatsgevonden in het koopgedrag en de verkopen in de supermarkten. Het is belangrijk voor fabrikanten om te anticiperen op die veranderende vraag. Maar het is ook belangrijk om voor de toekomst in de gaten te houden wat er gaat (terug)veranderen als Corona eenmaal onder controle is? Hopelijk duurt dat niet zo lang meer. Houd je shopper en je verkopen in de gaten en blijf altijd anticiperen! Auteur: drs. Cindy de Jonge
1 Comment
|
Auteurdrs. Cindy de Jonge Archieven
Augustus 2021
Categorieën |