In Amerika werd in de Corona tijd in een shopperonderzoek van FieldAgent (VS) in maart én in mei van dit jaar aan iets meer dan 1000 Amerikaanse shoppers gevraagd: “Is uw koopgedrag veranderd sinds Corona?” In maart antwoordde 83% van de shoppers ‘JA’ en in mei 81%. Dit is dus vrijwel gelijk gebleven in die 2 maanden. Minder frequent boodschappen doen en afstand tot elkaar behouden Er is ook nog maar weinig verschil te zien in de frequentie van boodschappen doen. In maart zei 51% dat zij minder frequent boodschappen doen en in mei was dat nog steeds 49%. Ook blijft hetzelfde aandeel shoppers in de supermarkt afstand houden tot elkaar: 50% in maart en 49% in mei. Specifiek koopgedrag waarvan we constateren dat het juist is afgenomen in de periode maart t/m mei: De resultaten laten zien dat veel specifiek Corona koopgedrag in de maand mei alweer afneemt. De angst voor het virus is afgenomen en men is niet meer bang om producten mis te grijpen omdat de voorraad op is. Definitieve veranderingen in koopgedrag Op andere vlakken zien we dat shoppers WEL permanent gedrag lijken te veranderen. Zo gaf in maart 35% van de shoppers aan koopgedrag permanent te veranderen en in mei was dat 47%. Een groei van 12% in 2 maanden! Het lijkt erop dat meer shoppers tot de conclusie zijn gekomen dat het nooit meer helemaal teruggaat naar de ‘normale’ oude situatie. De grafiek hieronder geeft weer op welke punten Amerikaanse shoppers verwachten dat hun koopgedrag definitief zal veranderen. Shoppers verwachten dus zelf dat hun koopgedrag blijvend verandert op de volgende punten:
De volgende grafiek laat zien dat in die 2 maanden tijd de populariteit van online shoppen in 3 verschillende categorieën flink is toegenomen. Er is een gemiddelde groei in voorkeur voor online shopping geconstateerd van 21%. (Attire = kleding)
Conclusie Overall kunnen we concluderen dat steeds meer shoppers zich realiseren dat sinds Corona hun koopgedrag toch permanent is veranderd. Men ontwijkt drukke supermarkten, houdt liever afstand tot elkaar, houdt meer voorraad aan in huis en koopt frequenter online. Wat de toekomst verder nog in petto heeft voor retail is onzeker. Zal het Coronavirus in de toekomst alsmaar blijven aanzetten tot veranderingen in shoppergedrag? En zullen shoppers ooit helemaal terugkeren naar het ‘oude normaal’? Door: drs. Cindy de Jonge | QUOTUS RESEARCH
0 Comments
Waar maandenlang de focus lag op de interne bedrijfsvoering in de supermarkt (bevoorrading, hygiene, aanpassingen met plexiglas etc.) komt nu weer de focus op achter de schermen. Wij krijgen nu weer vragen van merken en retailers of zo na Corona de schapindelingen nog wel consistent zijn en of er misschien dingen moeten veranderen in de supermarkt. Want de consument is ook veranderd. Wat is nu belangrijk als het gaat om de afstemming op de consument en de shopper?
1. Herijking CDT en SDT Zo na Corona is het goed om je CDT (Consumer Decision Tree) en SDT (Shopper Decision Tree) te herijken. Dit doe je sowieso het best elke 4 jaar, dus wellicht werd het ook al tijd? Hou je huidige CDT en SDT eens tegen het licht van de wensen van de huidige consument en shopper. Wellicht wordt de volgorde in de hiërarchie anders of misschien komen er nieuwe aspecten bij die sinds Corona ineens (veel) belangrijker zijn geworden voor consumenten of shoppers? 2. De schapindeling onder de loep Als je de CDT en SDT opnieuw hebt vastgesteld dan kun je vervolgens kijken naar je schapindeling - want de CDT is de blauwdruk voor je schapindeling. Geeft de CDT aan dat de schapindeling nog klopt, of zijn er essentiële veranderingen nodig in het schap? Welke communicatie in het schap is belangrijk? - dat haal je uit de SDT. Zijn er aanpassingen in het schap nodig, bijvoorbeeld op het gebied van productplaatsing, toevoeging van schapstroken met extra informatie, schapbanners, wobblers of andere schapcommunicatie. Zo kan het ook zijn dat verpakkingen nieuwe uitstralingen behoeven of producten extra promotionele aandacht behoeven met een focus op bepaalde sterke producteigenschappen. 3. Verpakkingscommunicatie aanpassen Heb jij een product in de markt die door Corona meer focus op bepaalde producteigenschappen nodig heeft? Pas dit dan aan in je marketingcommunicatie. Misschien moeten bepaalde ingrediënten van jouw product beter benadrukt worden of misschien moet bijvoorbeeld 'gezond' of 'van lokaal' beter van de verpakking afspatten. Misschien is het belangrijk om meer te communiceren over de toepassingen die mogelijk zijn met het product. Of misschien heeft jouw product een andere plaats nodig in het schap, omdat het op een andere plek beter begrepen wordt of sneller gevonden wordt door shoppers. 4. Een daling of stijging in verkopen sinds Corona Heb je een daling in verkopen gemerkt sinds Corona? Onderzoek kan haarfijn inzicht geven in waar dat aan ligt. Waarom kiezen shoppers nu minder voor jouw product en hoe zal dit in de toekomst zijn? Wat moet er veranderen om het tij te keren? Heb je een stijging in verkopen gehad, gefeliciteerd! Jouw product past perfect bij deze tijd! Maar hoe zal dit zijn straks als Corona het land uit is? Hoe behoud je dan de goede verkopen? Welke productaspecten hebben klanten enorm gewaardeerd tijdens Corona, waar waren ze van onder de indruk en waar kun je dus voor de toekomst het beste op focussen in je communicatie? 5. De Customer Journey van jouw product Wil je het echt grondig aanpakken, ga dan eens kijken naar de Customer Journey van jouw product. Je begint met het in kaart brengen van hoe consumenten op het idee komen om jouw product te kopen, vervolgens ga je na hoe de selectie voor het product tot stand komt en welke koopopties en aankooplocaties worden overwogen. Telt internet daarbij mee? Waarom kiest men voor welke aankooplocatie en hoe ervaart men die? Is dit anders sinds Corona? Hoe ervaart men de aankoop en het gebruik? Is het gebruik anders sinds Corona? Welk gevoel levert het gebruik van jouw product op? Hoe kan dat gevoel positief beïnvloed worden? Wanneer zou men het product vaker kopen? Welke eetmomenten zijn er en wat is de samenstelling/setting van dat moment? Wie zijn erbij? Is dat allemaal heel anders dan voor Corona, zijn er kleine veranderingen, of is alles gelijk gebleven? Heel belangrijk om te weten voordat jij straks het nieuwe jaar ingaat en deze vragen krijgt van retailers. Ook zij zitten straks met grote vraagstukken waarvan zij verwachten dat jij het antwoord hebt. Dus zorg dat je weet hoe consumenten na Corona naar jouw product kijken, zodat je weet hoe je deze volgend jaar moet positioneren en zo dat je retailers goed kunt adviseren. Gratis adviesgesprek Mocht je hierover van gedachten willen wisselen. Dat kan! Ik help je graag bij de vraag welk type onderzoek bij jouw organisatie/product zou passen. Van klein tot groot budget, maakt niet uit. Ook in Corona tijd - waarbij face to face onderzoek in de supermarkt nog even niet mogelijk is - zoek ik graag naar de juiste oplossing. Er zijn legio mogelijkheden, zowel online als face to face. Plan hier jouw gratis adviesgesprek met mij in. Bellen mag ook! Hartelijke groet, Drs. Cindy de Jonge 06-44019563 Hoe gaat het met je? Heb jij alweer een beetje het gevoel terug in het normale leventje terecht te komen, of niet? Het ‘nieuwe normaal’ komt wel steeds meer in zicht. Maar het ‘nieuwe normaal’ is toch nog lang niet hetzelfde als het ‘oude normaal’. Ik ben zelf erg benieuwd welke nieuwe regels en richtlijnen de komende maanden/jaren in het ‘nieuwe normaal’ blijven hangen en straks een nieuwe gewoonte of nieuw gebruik gaan worden. Want gaan we ooit weer handen schudden of 3 zoenen geven bij een begroeting? Blijft er voor altijd slechts een maximum aantal bezoekers mogelijk in winkels? Kunnen we straks wel weer met meer gezinsleden tegelijk de supermarkt in? Blijft er altijd meer afstand tussen tafels in restaurants? Allemaal vragen waar we het antwoord nog niet op hebben, maar die essentieel zijn als het gaat om de beleving van het boodschappen doen. Sommige veranderingen zullen positief zijn, andere niet. De beleving van het boodschappen doen De pandemie heeft ervoor gezorgd dat consumenten veelal alleen komen shoppen in de supermarkt. Doelgericht en zo snel als mogelijk. Geen praatje met elkaar, geen praatje met de kassière. Weinig beleving op de supermarktvloer, want hygiëne voert de boventoon. Dat alles heeft heel veel invloed op de shoppingtrip. Want het beïnvloedt de algehele beleving van shoppers, het zoekproces in de supermarkt en het zoekproces in het schap. Zolang de 1,5 meter richtlijn in supermarkten gehandhaafd blijft, zal die minder prettige beleving ook wel blijven. Het nodigt uit om dan maar veilig online boodschappen te gaan doen. En niet voor niets zien we de online cijfers dan ook stijgen. Eagerness = weg afstand en veiligheid Angst om te dicht bij de ander te komen is er nog steeds. Hoewel we op bepaalde locaties zien dat de 1,5 meter gewoon aan de laars gelapt wordt. Dit zien we op markten, in winkels en in supermarkten gebeuren – daar waar consumenten ‘eager’ zijn om de benodigde producten zo snel mogelijk te bemachtigen. Ook al sta jij in de weg. 1,5 meter in de praktijk vaak niet te doen Restaurants ploeteren om de juiste setting voor elkaar te krijgen zodat afstand bewaard blijft, maar ook daar heb ik de afgelopen week al opgemerkt dat het in de praktijk gewoon bijna niet te doen is en er water bij de wijn wordt gedaan. Hoe dan in de komende weken en maanden? Supermarkt behoudt belangrijke functie De terrassen zijn weer open en er werd een stormloop verwacht, maar die bleef nog uit. Mensen durven nog niet massaal uit eten of het terras op. Zeker niet de ouderen. En daarmee kunnen we gerust concluderen dat de supermarkt voorlopig nog wel even haar belangrijke vitale functie behoudt – de functie om alle mensen te voorzien van eten voor thuis – want we eten nog vooral veel in onze eigen huis of tuin. Dat is fijn voor supermarkten en voor fabrikanten, want die vitale functie van de supermarkt zorgt nog steeds voor meer klandizie dan in het oude normaal. Maar helaas weet niemand hoe lang dat nog zo zal blijven. We gaan NU en IN DE NABIJE TOEKOMST een aantal veranderingen onder consumenten en shoppers zien: Onzekerheid Zolang Corona nog niet uit ons land is verdwenen, zullen mensen meer onzekerheid hebben over hun baan, financiën en woonruimte. Het zijn de onderste basis elementen in de pyramide van Maslov (zekerheid, veiligheid en erkenning) waaraan getornd wordt. Hierdoor zal een lagere tolerantie ontstaan (tijdens het shoppen onderling of naar winkelmedewerkers) en shoppers hebben kleinere comfort zones. Kostenbesparingen Als steeds meer mensen in de toekomst hun baan verliezen, zal de cash flow ook dalen. Mensen zullen kosten proberen te besparen en zullen efficiënter proberen te gaan leven. Dat houdt in dat er een focus komt op basisproducten, verse producten en de essentiële producten voor het klaarmaken van een gezonde maaltijd. Luxe producten zullen dan minder vaak gekocht gaan worden, of alleen tegen lagere prijzen of in de aanbieding of op speciale momenten. Op waarde gebaseerde marketing
Omdat shoppers in het algemeen meer gericht zullen zijn op goedkopere producten en aanbiedingen is het marketingtechnisch belangrijk om juist op waarde te communiceren om producten toch tegen een hogere prijs te kunnen verkopen. Dit kan door het product te onderscheiden van basis en goedkoop op elementen die voor de specifieke doelgroep van groot belang zijn. Daarom is het ook goed de klantengroep goed te kennen. Merken zullen bijvoorbeeld vaker influencers inzetten om specifieke doelgroepen te beïnvloeden om producten te kopen die passen in een bepaalde lifestyle. Gefragmenteerde shoppers Tot slot zullen we in de toekomst zien dat consumenten steeds verder uiteen vallen in kleinere subculturen met unieke gezondheidswensen, lifestyle-wensen en dieetwensen. Leg je daar de trend overheen van de kostenbesparing, dan begrijp je dat je in verschillende prijsranges hierin een aanbod zou moeten hebben en ook op dat niveau zou moeten communiceren. Best een uitdaging om mee aan de slag te gaan! Wat moet je doen? Wat we eigenlijk willen aangeven, is dat een herijking van je doelgroepen goed is om te doen: wie zijn ze (demografisch) en wat kopen ze? Hoe kopen ze en wat is er veranderd sinds Corona? Kiest men anders? Welke productaspecten staan nu bovenaan de keuzeladder van de CDT (Consumer Decision Tree) en SDT (Shopper Decision Tree)? Het mooiste is als je de hele Customer Journey van je merk of categorie opnieuw in kaart gaat brengen om weer volledig af te stemmen op de consument in ‘het nieuwe normaal’ en zien waar de verschillen liggen om zo weer nieuwe marketingplannen op te stellen en alvast klaar te zijn voor het nieuwe jaar. Op naar 2021! Hartelijke groet, drs. Cindy de Jonge | QUOTUS RESEARCH |
Auteurdrs. Cindy de Jonge Archieven
Augustus 2021
Categorieën |