Het drankenlandschap anticipeert op veranderende consumentenbehoeften Ging een drankje vroeger nog vooral over gezelligheid of over een manier om te hydrateren bij warm weer. Tegenwoordig hebben meerdere trends en behoeftes invloed op onze keuzes voor dranken. Zo is er uiteraard de invloed van de gezondheidstrend, de focus op ons fysiek en mentaal welzijn en de steeds groter groeiende diversiteit aan culturen in ons land. Dranken als ontbijt, lunch en diner Dranken worden steeds vaker als een snack gebruikt. Bijvoorbeeld wanneer koffie wordt gedronken als energizer, wanneer een smoothie wordt gedronken als vervanger voor een compleet ontbijt of lunch, of wanneer een maaltijdshake fungeert als volwaardige maaltijd binnen een dieet. Het is vaker een vervanging van voedsel en het levert ook nog eens tijdwinst. De consumentenbehoeften liggen steeds vaker bij het energie geven, of het snel en gemakkelijk binnen krijgen van voedingsstoffen en vitaminen. Het biedt ons de beste oplossing om niet je calorieën en vitaminen over te slaan. Meer dan de helft van de (volwassen) consumenten zegt dan ook functionele dranken te gebruiken vanuit gezondheidsoverwegingen. Ter preventie of voorkoming van ziektes. Kinderen drinken groente, fruit en zuivel veel gemakkelijker
Ook voor kinderen blijkt de "drank als snack"-trend een belangrijke. Functionele dranken zijn een gemakkelijke manier om kinderen toch aan de groente, fruit en zuivel te krijgen. Fruit, groenten, eiwitten, vezels, vitamines en mineralen zijn allemaal gemakkelijke toevoegingen aan smoothies die ouders samenstellen vanwege uiteenlopende redenen, zoals: buikproblemen, meer energie, gewichtscontrole, of een algemene goede gezondheid. Dranken zoals kombucha, kokoswater en plantaardig- of vitaminewater steken nu de kop op en bieden een aantrekkelijke combinatie van verfrissing en gezondheidsvoordelen. Dit nieuwe gebruik van dranken verdringt steeds sterker de traditionele rol, zoals die van zuivel en sap bij het ontbijt en de lunch. Voor specifieke drankenmerken zal dit invloed hebben op de toekomstige ontwikkeling en positionering. Auteur: Drs. Cindy de Jonge | Shopper Researcher Vertegenwoordig jij een drankenmerk en wil je hier meer over weten over de invloed hiervan op jouw merk en jouw doelgroep? Neem dan contact met ons op. www.quotus.nl
0 Comments
|
Auteurdrs. Cindy de Jonge Archieven
Augustus 2021
Categorieën |