Een buyer persona is een fictief karakter van jouw klant. Deze stel je op om jouw klant beter te leren kennen en je marketing, sales en dienstverlening beter af te stemmen op jouw klant. Het opstellen van een persona gaat je ook helpen om de klanten te trekken die jij wil. De klant die het meest aan jouw producten en diensten heeft. Hierdoor ontstaat een groei in omzet, blijven klanten aan jou hangen en zullen ze meer mond-tot-mond reclame voor je maken. Welke kenmerken bevat een persona? Dat is afhankelijk van wat jij allemaal van je klant wil weten! Maar dit kunnen onderwerpen zijn, zoals:
Vul de gaps in door middel van onderzoek De kenmerken die je nog niet weet of hebt van je klant vergaar je middels marktonderzoek. Dat kan door middel van online vragenlijsten, face to face interviews of deskresearch. Maak jouw persona’s visueel Ben je zelf niet zo’n tekentalent, laat dan een vormgever jouw persona’s uittekenen. Je geeft hem/haar de diverse kenmerken mee die je hebt onderzocht en die je terug wil zien in de persona tekening. Zorg ervoor dat in een oogopslag te zien is om welke persona het gaat. Presentatie van de persona’s Het is belangrijk dat iedereen jouw persona kent en begrijpt. Marketing, sales, services. Iedereen moet het gevoel hebben jouw persona heel goed te kennen, Zodat zij er alles aan kunnen doen om de service volledig rondom die persona te laten draaien. Zo ben je al heel ver! Er is echter nog een vervolgstap die je kunt ondernemen: De buyer journey (customer journey) in kaart brengen: De buyer journey Als je de buyer persona hebt opgesteld, kun je vervolgens ook nog aan de slag gaan met de buyer journey: Welke stappen doorloopt deze persona van aankoopidee tot aankoop met betrekking tot jouw product of dienst? Graag help ik je hierbij! Bij interesse, neem contact op met: Drs. Cindy de Jonge 06-44019563 www.quotus.nl
1 Comment
Gezondheid, veiligheid en financiën hebben grote invloed op het hedendaagse consumentengedrag. Met groeiende zorgen over de persoonlijke gezondheid, de gezondheid van familieleden en vrienden, maar ook de eigen financiële positie, blijft de onzekerheid groot. Persoonlijke zorgen resulteren in nieuw gedrag zoals het vermijden of minder vaak bezoeken van drukke plekken, waaronder ook winkels en binnensteden. We blijven thuis bakken en verbouwen Consumenten kiezen er in veel gevallen nog voor om thuis te blijven en ‘thuis’ is intussen dé plek waar al onze activiteiten plaatsvinden. We ontmoeten vrienden en familie nog het meest thuis en blijven dat de komende 6 maanden ook nog doen. Dit wordt nauw opgevolgd door virtuele ontmoetingen. Thuis bakken, uitgebreid(er) koken en het huis verbouwen blijven ook de komende 6 maanden nog belangrijke manieren van tijdverdrijf. Thuis werken en meer mindful shoppen Thuis werken wint alsmaar meer aan populariteit, waardoor er een geheel nieuwe werk-privé balans ontstaat. We zien dat consumenten meer ‘mindful’ aan het shoppen zijn. Zo worden grote supermarkten uit veiligheidsoverwegingen minder frequent bezocht en kleinere versspecialisten juist vaker. Lokaal kopen is belangrijker geworden – omdat men de lokale ondernemers in deze tijd extra wil supporten - en ook is men prijsbewuster geworden. Er is meer aandacht van consumenten voor voedselverspilling, ethiek en duurzaamheid. Consumentenvertrouwen opnieuw opbouwen Om het consumentenvertrouwen weer op te bouwen, heb je als merk of retailer data nodig die je laat zien hoe het gedrag van jouw klanten aan het veranderen is en hoe je daar zelf op in moet spelen of mee om moet gaan in je winkel. Denk dus aan de punten veiligheid, duurzaamheid, verspilling, ethiek en prijsbewust. Thuis is het nieuwe speelveld Onthoud daarbij dat ‘thuis’ het nieuwe speelveld wordt. Wetende dat het leven, het werk en winkelen zich steeds meer in of dichtbij huis zal afspelen, is het interessant om je producten of diensten daarop af te stemmen. Probeer tegemoet te komen aan de nieuwe behoeften van de consument. Het continu helpen en ontzorgen van consumenten nu in deze tijd zal jouw eigen toekomstige succes uiteindelijk juist vergroten. |
Auteurdrs. Cindy de Jonge Archieven
Augustus 2021
Categorieën |