Quotus Research
  • Home
  • Diensten
    • Shopper Onderzoek
    • Consumenten Onderzoek
    • Customer Journey Onderzoek
    • User Experience Onderzoek
    • Strategie sessies
  • Quotus
    • Wie zijn wij?
    • Referenties
    • In de pers
    • Algemene Voorwaarden
    • Privacy Beleid
    • Cookiebeleid
  • Gratis Start-up sessie
  • Contact
  • Respondenten
  • Blog

Buyer Persona's

28/9/2020

0 Reacties

 
Foto
Een buyer persona is een fictief karakter van jouw klant. Deze stel je op om jouw klant beter te leren kennen en je marketing, sales en dienstverlening beter af te stemmen op jouw klant.
Het opstellen van een persona gaat je ook helpen om de klanten te trekken die jij wil. De klant die het meest aan jouw producten en diensten heeft. Hierdoor ontstaat een groei in omzet, blijven klanten aan jou hangen en zullen ze meer mond-tot-mond reclame voor je maken.
 
Welke kenmerken bevat een persona?
Dat is afhankelijk van wat jij allemaal van je klant wil weten! Maar dit kunnen onderwerpen zijn, zoals:
  • Naam
  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Woonplaats
  • Samenstelling huishouden
  • Wel of geen kinderen en in welke leeftijd
  • Type huis
  • Mediagebruik
  • Opleiding
  • Beroep
  • Sport
  • Hobby’s
  • Favoriete websites en webshops
  • Hoe/Waar/Wanneer koopt jouw persona jouw product?
  • Hoe/Waar/Wanneer/Met wie consumeert jouw persona jouw product?
  • Welke problemen ervaart jouw persona bij het kopen of consumeren van jouw product?
  • Welke voordelen ervaart jouw persona bij het kopen of consumeren van jouw product?
  • Welke veranderingen zie jouw persona graag aan jouw  product?
  • Hoe ontstaat de aanleiding tot aankoop van jouw product?
  • Welke overwegingen maakt jouw persona voordat hij jouw product koopt?
  • Welke prijs is voor hem acceptabel voor jouw product?
Op deze manier breng je de persona tot leven. Het helpt je om je te verdiepen in de lifestyle en de mindset van je klant en je leert welke problemen hij ervaart met jouw product en welke ontwikkelingen en verbeteringen hij voorstelt. Hiermee kun je je product of dienst verbeteren zodat je klant het vaker gaat gebruiken.
 
Vul de gaps in door middel van onderzoek
De kenmerken die je nog niet weet of hebt van je klant vergaar je middels marktonderzoek. 
Dat kan door middel van online vragenlijsten, face to face interviews of deskresearch.
 
Maak jouw persona’s visueel
Ben je zelf niet zo’n tekentalent, laat dan een vormgever jouw persona’s uittekenen. Je geeft hem/haar de diverse kenmerken mee die je hebt onderzocht en die je terug wil zien in de persona tekening. Zorg ervoor dat in een oogopslag te zien is om welke persona het gaat.
 
Presentatie van de persona’s
Het is belangrijk dat iedereen jouw persona kent en begrijpt. Marketing, sales, services. Iedereen moet het gevoel hebben jouw persona heel goed te kennen, Zodat zij er alles aan kunnen doen om de service volledig rondom die persona te laten draaien. 
 
Zo ben je al heel ver! Er is echter nog een vervolgstap die je kunt ondernemen: De buyer journey (customer journey) in kaart brengen:
 
De buyer journey
Als je de buyer persona hebt opgesteld, kun je vervolgens ook nog aan de slag gaan met de buyer journey: Welke stappen doorloopt deze persona van aankoopidee tot aankoop met betrekking tot jouw product of dienst? 
 
Graag help ik je hierbij!
 
Bij interesse, neem contact op met:
Drs. Cindy de Jonge
06-44019563
www.quotus.nl

    SCHRIJF JE IN VOOR ONZE SHOPPER NIEUWSBRIEVEN

Abonneren op nieuwsbrief
0 Reacties

Consumentengedrag: Thuis is het nieuwe speelveld

21/9/2020

0 Reacties

 
Foto
Foto
Gezondheid, veiligheid en financiën hebben grote invloed op het hedendaagse consumentengedrag.
Met groeiende zorgen over de persoonlijke gezondheid, de gezondheid van familieleden en vrienden, maar ook de eigen financiële positie, blijft de onzekerheid groot. Persoonlijke zorgen resulteren in nieuw gedrag zoals het vermijden of minder vaak bezoeken van drukke plekken, waaronder ook winkels en binnensteden. 
 
We blijven thuis bakken en verbouwen
Consumenten kiezen er in veel gevallen nog voor om thuis te blijven en ‘thuis’ is intussen dé plek waar al onze activiteiten plaatsvinden. We ontmoeten vrienden en familie nog het meest thuis en blijven dat de komende 6 maanden ook nog doen. Dit wordt nauw opgevolgd door virtuele ontmoetingen. Thuis bakken, uitgebreid(er) koken en het huis verbouwen blijven ook de komende 6 maanden nog belangrijke manieren van tijdverdrijf. 
 
Thuis werken en meer mindful shoppen
Thuis werken wint alsmaar meer aan populariteit, waardoor er een geheel nieuwe werk-privé balans ontstaat. We zien dat consumenten meer ‘mindful’ aan het shoppen zijn. Zo worden grote supermarkten uit veiligheidsoverwegingen minder frequent bezocht en kleinere versspecialisten juist vaker. Lokaal kopen is belangrijker geworden – omdat men de lokale ondernemers in deze tijd extra wil supporten - en ook is men prijsbewuster geworden. Er is meer aandacht van consumenten voor voedselverspilling, ethiek en duurzaamheid.
 
Consumentenvertrouwen opnieuw opbouwen 
Om het consumentenvertrouwen weer op te bouwen, heb je als merk of retailer data nodig die je laat zien hoe het gedrag van jouw klanten aan het veranderen is en hoe je daar zelf op in moet spelen of mee om moet gaan in je winkel. Denk dus aan de punten veiligheid, duurzaamheid, verspilling, ethiek en prijsbewust.
 
Thuis is het nieuwe speelveld
Onthoud daarbij dat ‘thuis’ het nieuwe speelveld wordt. Wetende dat het leven, het werk en winkelen zich steeds meer in of dichtbij huis zal afspelen, is het interessant om je producten of diensten daarop af te stemmen. Probeer tegemoet te komen aan de nieuwe behoeften van de consument. Het continu helpen en ontzorgen van consumenten nu in deze tijd zal jouw eigen toekomstige succes uiteindelijk juist vergroten.

​
​

    Meld je aan voor onze nieuwsbrieven:

Abonneren op nieuwsbrief
0 Reacties
    Foto

    Auteur

    drs. Cindy de Jonge

    View my profile on LinkedIn

    Foto
    Schrijf u in voor onze Nieuwsbrief met maandelijks Shopper Nieuws!

    Archieven

    Januari 2021
    November 2020
    Oktober 2020
    September 2020
    Augustus 2020
    Juni 2020
    Mei 2020
    April 2020
    Maart 2020
    Februari 2020
    December 2019
    Juni 2019

    Categorieën

    Alles

    RSS-feed

Foto
Foto
                                      Quotus Research | Centuriostraat 13  | 6852 RS | Huissen | 06-44019563
  • Home
  • Diensten
    • Shopper Onderzoek
    • Consumenten Onderzoek
    • Customer Journey Onderzoek
    • User Experience Onderzoek
    • Strategie sessies
  • Quotus
    • Wie zijn wij?
    • Referenties
    • In de pers
    • Algemene Voorwaarden
    • Privacy Beleid
    • Cookiebeleid
  • Gratis Start-up sessie
  • Contact
  • Respondenten
  • Blog