![]() Zonder een goede analyse en specifieke beschrijving van je klant, kun je je nooit helemaal goed richten op je doelgroep, laat staan aan hen verkopen. Begin met het aantrekken van blije, trouwe klanten door het creëren van een set klantprofielen. Wat is klantprofilering? Klantprofilering is in de eerste plaats het verzamelen van alle informatie over de mensen aan wie je jouw producten verkoopt. Je onderzoekt en definieert je huidige klant en groepeert ze vervolgens in kleinere groepjes. Een algemene doelgroep krijgt gezicht door de kleinere doelgroepen: de profielen. Als je wilt, kunt je je werkelijke klantenprofielen eens naast je ideale klantenprofiel leggen. Wat zijn de verschillen en welke kansen en uitdagingen zijn er om je ideale klantenprofiel beter te bereiken? Interessant! 5 manieren om je klanten te categoriseren Er zijn 5 manieren om je klanten in te delen in categorieën, dit kan aan de hand van: Demografische gegevens: Een indeling op basis van gemeenschappelijke demografie zoals: leeftijd, geslacht, etniciteit, samenstelling huishouden, wel of geen kinderen, beroep, onderwijs, burgerlijke staat, enz. Geografische gegevens: Waar zijn jouw klanten? Categoriseer jouw klant per land, regio, provincie, stad en zelfs binnen een bepaalde straal van een bepaalde locatie. Als je bijvoorbeeld op zoek bent naar klanten in de buurt van jouw fysieke winkel dan kan eengroepering op geografische locaties een goed idee zijn. Life Stages: Graaf dieper om te achterhalen in welke fase van het leven jouw klanten zich bevinden. (Voorbeeld: alleenstaande volwassenen winkelen anders dan volwassenen die onlangs een kind hebben gekregen en anders dan volwassenen met volwassen kinderen.) Psychographics: Categoriseer klanten met gedeelde interesses, levensstijl keuzes, attitudes en soortgelijke mentaliteit. Je kunt sociale media gebruiken om deze klanten te ontdekken, of je stuurt een vragenlijst uit naar huidige klanten om de juiste informatie van het te verzamelen. Gedrag: Begrijpen hoe en waarom klanten kopen en consumeren is belangrijk. Bijvoorbeeld het gedrag m.b.t. bepaalde acties: Waarom koopt men? Waar? Wanneer? Hoe vaak? Wie/wat beïnvloedt zijn gedrag? Waarom klantprofilering cruciaal is Als je precies weet voor welke soort klanten je jouw producten maakt en verkoopt dan wordt je marketing een heel stuk makkelijker. Je bereikt jouw klanten - tot op profielniveau - beter, omdat je weet waar ze zich begeven en welke interesses zij hebben. Je weet hoe en wat ze van jou willen horen en wanneer of hoe ze jouw product zouden kopen. Veel merken hebben bij ons al klantprofielen aangevraagd en werken er nu dagelijks mee. Heb jij ook interesse? We helpen je graag verder ontwikkelen! Door drs. Cindy de Jonge QUOTUS RESEARCH CINDY@QUOTUS.NL
0 Comments
Lijden de verkopen van Mexicaanse Corona bier onder het COVID-19 virus? Het vermoeden van de meeste mensen was van wel, maar niets blijkt minder waar! Eind februari kwam de Amerikaanse nieuwszender CNN met een alarmerende peiling: 38 procent van de Amerikanen zou geen Corona-bier meer kopen. Terwijl het merk Corona in 2019 nog in de top 100 van sterkste merken stond. Wat doe je dan als brandmanager? Rebranden of toch maar afwachten wat er echt gebeurt? Minimale impact op de verkopen in Amerika
De impact op de verkopen bleek in het voorjaar en de zomer echter minimaal. In realiteit bleek slechts 4% van de Amerikaanse consumenten (die het bier normaal graag dronken) er door het virus geen trek meer in te hebben. Met de (merk)schade viel het dus mee. Een slechte voorspelling dus van CNN! West-Europa In West-Europa is de verkoop van Corona in de eerste helft van 2020 8 à 9 procent gegroeid ten opzichte van de eerste helft van 2019. Het ‘tropische’ biersegment groeit al jaren in de supermarkten. Supermarktketen Jan Linders – meermaals verkozen tot ‘beste biersupermarkt van Nederland’ – zag alle Mexicaanse bieren dit jaar ‘enorm goed’ lopen, Corona ook. Heineken probeerde Corona deze zomer van de troon te stoten met Sol (Spaans voor ‘zon’), het frisse bier dat de brouwgigant tien jaar geleden kocht. In sommige Albert Heijn XL’s stonden deze zomer metershoge reclameopstellingen van Sol, mogelijk in de hoop om van een eventuele Corona-naamsbezoedeling te profiteren. Volgens data van ’s werelds populairste bierapp Untappd werd Sol deze zomer de helft minder gedronken dan Corona, maar Sols marktaandeel groeide wel enkele procenten ten opzichte van 2019. Corona blijft dus gewoon in trek. Onderzoeksbureau Brand Finance Corona waardeerde het vorige maand zelfs tot meest waardevolle biermerk van 2020. Ondanks de crisis is biermerk Corona, met China als grootste afzetmarkt naast Mexico, naar schatting bijna zeven miljard euro waard. Consumenten laten zich dus vrij weinig beïnvloeden door Corona en de associaties daarvan bij het merk. Toch zijn wij wel heel erg benieuwd hoe de verkopen voor de toekomst er uit gaan zien. Gaan we - als COVID-19 zo goed als verdwenen is - massaal aan het Corona bier? Feestje! Biertje! Wat denk jij? Auteur: drs. Cindy de Jonge Bron: TROUW |
Auteurdrs. Cindy de Jonge Archieven
Augustus 2021
Categorieën |