Gezondheid, veiligheid en financiën hebben grote invloed op het hedendaagse consumentengedrag. Met groeiende zorgen over de persoonlijke gezondheid, de gezondheid van familieleden en vrienden, maar ook de eigen financiële positie, blijft de onzekerheid groot. Persoonlijke zorgen resulteren in nieuw gedrag zoals het vermijden of minder vaak bezoeken van drukke plekken, waaronder ook winkels en binnensteden. We blijven thuis bakken en verbouwen Consumenten kiezen er in veel gevallen nog voor om thuis te blijven en ‘thuis’ is intussen dé plek waar al onze activiteiten plaatsvinden. We ontmoeten vrienden en familie nog het meest thuis en blijven dat de komende 6 maanden ook nog doen. Dit wordt nauw opgevolgd door virtuele ontmoetingen. Thuis bakken, uitgebreid(er) koken en het huis verbouwen blijven ook de komende 6 maanden nog belangrijke manieren van tijdverdrijf. Thuis werken en meer mindful shoppen Thuis werken wint alsmaar meer aan populariteit, waardoor er een geheel nieuwe werk-privé balans ontstaat. We zien dat consumenten meer ‘mindful’ aan het shoppen zijn. Zo worden grote supermarkten uit veiligheidsoverwegingen minder frequent bezocht en kleinere versspecialisten juist vaker. Lokaal kopen is belangrijker geworden – omdat men de lokale ondernemers in deze tijd extra wil supporten - en ook is men prijsbewuster geworden. Er is meer aandacht van consumenten voor voedselverspilling, ethiek en duurzaamheid. Consumentenvertrouwen opnieuw opbouwen Om het consumentenvertrouwen weer op te bouwen, heb je als merk of retailer data nodig die je laat zien hoe het gedrag van jouw klanten aan het veranderen is en hoe je daar zelf op in moet spelen of mee om moet gaan in je winkel. Denk dus aan de punten veiligheid, duurzaamheid, verspilling, ethiek en prijsbewust. Thuis is het nieuwe speelveld Onthoud daarbij dat ‘thuis’ het nieuwe speelveld wordt. Wetende dat het leven, het werk en winkelen zich steeds meer in of dichtbij huis zal afspelen, is het interessant om je producten of diensten daarop af te stemmen. Probeer tegemoet te komen aan de nieuwe behoeften van de consument. Het continu helpen en ontzorgen van consumenten nu in deze tijd zal jouw eigen toekomstige succes uiteindelijk juist vergroten.
0 Comments
Leave a Reply. |
Auteurdrs. Cindy de Jonge Archieven
Augustus 2021
Categorieën |