Waar maandenlang de focus lag op de interne bedrijfsvoering in de supermarkt (bevoorrading, hygiene, aanpassingen met plexiglas etc.) komt nu weer de focus op achter de schermen. Wij krijgen nu weer vragen van merken en retailers of zo na Corona de schapindelingen nog wel consistent zijn en of er misschien dingen moeten veranderen in de supermarkt. Want de consument is ook veranderd. Wat is nu belangrijk als het gaat om de afstemming op de consument en de shopper?
1. Herijking CDT en SDT Zo na Corona is het goed om je CDT (Consumer Decision Tree) en SDT (Shopper Decision Tree) te herijken. Dit doe je sowieso het best elke 4 jaar, dus wellicht werd het ook al tijd? Hou je huidige CDT en SDT eens tegen het licht van de wensen van de huidige consument en shopper. Wellicht wordt de volgorde in de hiërarchie anders of misschien komen er nieuwe aspecten bij die sinds Corona ineens (veel) belangrijker zijn geworden voor consumenten of shoppers? 2. De schapindeling onder de loep Als je de CDT en SDT opnieuw hebt vastgesteld dan kun je vervolgens kijken naar je schapindeling - want de CDT is de blauwdruk voor je schapindeling. Geeft de CDT aan dat de schapindeling nog klopt, of zijn er essentiële veranderingen nodig in het schap? Welke communicatie in het schap is belangrijk? - dat haal je uit de SDT. Zijn er aanpassingen in het schap nodig, bijvoorbeeld op het gebied van productplaatsing, toevoeging van schapstroken met extra informatie, schapbanners, wobblers of andere schapcommunicatie. Zo kan het ook zijn dat verpakkingen nieuwe uitstralingen behoeven of producten extra promotionele aandacht behoeven met een focus op bepaalde sterke producteigenschappen. 3. Verpakkingscommunicatie aanpassen Heb jij een product in de markt die door Corona meer focus op bepaalde producteigenschappen nodig heeft? Pas dit dan aan in je marketingcommunicatie. Misschien moeten bepaalde ingrediënten van jouw product beter benadrukt worden of misschien moet bijvoorbeeld 'gezond' of 'van lokaal' beter van de verpakking afspatten. Misschien is het belangrijk om meer te communiceren over de toepassingen die mogelijk zijn met het product. Of misschien heeft jouw product een andere plaats nodig in het schap, omdat het op een andere plek beter begrepen wordt of sneller gevonden wordt door shoppers. 4. Een daling of stijging in verkopen sinds Corona Heb je een daling in verkopen gemerkt sinds Corona? Onderzoek kan haarfijn inzicht geven in waar dat aan ligt. Waarom kiezen shoppers nu minder voor jouw product en hoe zal dit in de toekomst zijn? Wat moet er veranderen om het tij te keren? Heb je een stijging in verkopen gehad, gefeliciteerd! Jouw product past perfect bij deze tijd! Maar hoe zal dit zijn straks als Corona het land uit is? Hoe behoud je dan de goede verkopen? Welke productaspecten hebben klanten enorm gewaardeerd tijdens Corona, waar waren ze van onder de indruk en waar kun je dus voor de toekomst het beste op focussen in je communicatie? 5. De Customer Journey van jouw product Wil je het echt grondig aanpakken, ga dan eens kijken naar de Customer Journey van jouw product. Je begint met het in kaart brengen van hoe consumenten op het idee komen om jouw product te kopen, vervolgens ga je na hoe de selectie voor het product tot stand komt en welke koopopties en aankooplocaties worden overwogen. Telt internet daarbij mee? Waarom kiest men voor welke aankooplocatie en hoe ervaart men die? Is dit anders sinds Corona? Hoe ervaart men de aankoop en het gebruik? Is het gebruik anders sinds Corona? Welk gevoel levert het gebruik van jouw product op? Hoe kan dat gevoel positief beïnvloed worden? Wanneer zou men het product vaker kopen? Welke eetmomenten zijn er en wat is de samenstelling/setting van dat moment? Wie zijn erbij? Is dat allemaal heel anders dan voor Corona, zijn er kleine veranderingen, of is alles gelijk gebleven? Heel belangrijk om te weten voordat jij straks het nieuwe jaar ingaat en deze vragen krijgt van retailers. Ook zij zitten straks met grote vraagstukken waarvan zij verwachten dat jij het antwoord hebt. Dus zorg dat je weet hoe consumenten na Corona naar jouw product kijken, zodat je weet hoe je deze volgend jaar moet positioneren en zo dat je retailers goed kunt adviseren. Gratis adviesgesprek Mocht je hierover van gedachten willen wisselen. Dat kan! Ik help je graag bij de vraag welk type onderzoek bij jouw organisatie/product zou passen. Van klein tot groot budget, maakt niet uit. Ook in Corona tijd - waarbij face to face onderzoek in de supermarkt nog even niet mogelijk is - zoek ik graag naar de juiste oplossing. Er zijn legio mogelijkheden, zowel online als face to face. Plan hier jouw gratis adviesgesprek met mij in. Bellen mag ook! Hartelijke groet, Drs. Cindy de Jonge 06-44019563
0 Comments
Leave a Reply. |
Auteurdrs. Cindy de Jonge Archieven
Augustus 2021
Categorieën |