Quotus Research
  • Home
  • Diensten
    • Shopperonderzoek
    • Consumentenonderzoek
    • Customer Journey Onderzoek
    • User Experience Onderzoek
    • Concept Test
    • Community
    • Continu onderzoek
  • Quotus
    • Wie zijn wij?
    • Referenties
    • In de pers
    • Algemene Voorwaarden
    • Privacy Beleid
    • Cookiebeleid
  • Contact
  • Blog

Coronavirus Inzichten: Veranderingen in koopgedrag van maart t/m mei 2020

30/6/2020

0 Comments

 
In Amerika werd in de Corona tijd in een shopperonderzoek van FieldAgent (VS)  in maart én in mei van dit jaar aan iets meer dan 1000 Amerikaanse shoppers gevraagd: “Is uw koopgedrag veranderd sinds Corona?” 
In maart antwoordde 83% van de shoppers ‘JA’ en in mei 81%. Dit is dus vrijwel gelijk gebleven in die 2 maanden. 

Minder frequent boodschappen doen en afstand tot elkaar behouden
Er is ook nog maar weinig verschil te zien in de frequentie van boodschappen doen. In maart zei 51% dat zij minder frequent boodschappen doen en in mei was dat nog steeds 49%. Ook blijft hetzelfde aandeel shoppers in de supermarkt afstand houden tot elkaar: 50% in maart en 49% in mei.

Specifiek koopgedrag waarvan we constateren dat het juist is afgenomen in de periode maart t/m mei: 
Foto
De resultaten laten zien dat veel specifiek Corona koopgedrag in de maand mei alweer afneemt. De angst voor het virus is afgenomen en men is niet meer bang om producten mis te grijpen omdat de voorraad op is. 

Definitieve veranderingen in koopgedrag
Op andere vlakken zien we dat shoppers WEL permanent gedrag lijken te veranderen. Zo gaf in maart 35% van de shoppers aan koopgedrag permanent te veranderen en in mei was dat 47%. Een groei van 12% in 2 maanden! Het lijkt erop dat meer shoppers tot de conclusie zijn gekomen dat het nooit meer helemaal teruggaat naar de ‘normale’ oude situatie.
​ 
De grafiek hieronder geeft weer op welke punten Amerikaanse shoppers verwachten dat hun koopgedrag definitief zal veranderen.
Foto
Shoppers verwachten dus zelf dat hun koopgedrag blijvend verandert op de volgende punten:
  • Zelf de hygiëne van karretjes en mandjes in acht blijven houden;
  • Afstand blijven houden tot andere shoppers;
  • Minder frequent naar de supermarkt gaan;
  • Meer producten thuis op voorraad zullen leggen, waaronder ook toiletpapier en schoonmaakartikelen;
  • Vaker gebruik zullen maken van webshops en pick-up points;
  • Meer geld zullen uit gaan geven in de supermarkt;
  • Naar meer verschillende supermarkten zullen gaan.
Met deze inzichten lijkt het erop dat een grote groep shoppers nooit meer in een drukke supermarkt willen shoppen en dat online shoppen verder in populariteit zal groeien. 
​
De volgende grafiek laat zien dat in die 2 maanden tijd de populariteit van online shoppen in 3 verschillende categorieën flink is toegenomen.  
Foto
Er is een gemiddelde groei in voorkeur voor online shopping geconstateerd van 21%. (Attire = kleding) 

Conclusie
Overall kunnen we concluderen dat steeds meer shoppers zich realiseren dat sinds Corona hun koopgedrag toch permanent is veranderd. Men ontwijkt drukke supermarkten, houdt liever afstand tot elkaar, houdt meer voorraad aan in huis en koopt frequenter online.

Wat de toekomst verder nog in petto heeft voor retail is onzeker. Zal het Coronavirus in de toekomst alsmaar blijven aanzetten tot veranderingen in shoppergedrag? En zullen shoppers ooit helemaal terugkeren naar het ‘oude normaal’? 

Door: drs. Cindy de Jonge | QUOTUS RESEARCH
0 Comments



Leave a Reply.

    Foto

    Auteur

    drs. Cindy de Jonge

    View my profile on LinkedIn

    Foto
    Schrijf u in voor onze Nieuwsbrief met maandelijks Shopper Nieuws!

    Archieven

    Augustus 2021
    Juli 2021
    Juni 2021
    April 2021
    Maart 2021
    Februari 2021
    Januari 2021
    November 2020
    Oktober 2020
    September 2020
    Augustus 2020
    Juni 2020
    Mei 2020
    April 2020
    Maart 2020
    Februari 2020
    December 2019
    Juni 2019

    Categorieën

    Alles

    RSS-feed

Foto
Foto
                               Quotus Research | Centuriostraat 13  | 6852 RS | Huissen | 06-44019563
  • Home
  • Diensten
    • Shopperonderzoek
    • Consumentenonderzoek
    • Customer Journey Onderzoek
    • User Experience Onderzoek
    • Concept Test
    • Community
    • Continu onderzoek
  • Quotus
    • Wie zijn wij?
    • Referenties
    • In de pers
    • Algemene Voorwaarden
    • Privacy Beleid
    • Cookiebeleid
  • Contact
  • Blog