In Amerika werd in de Corona tijd in een shopperonderzoek van FieldAgent (VS) in maart én in mei van dit jaar aan iets meer dan 1000 Amerikaanse shoppers gevraagd: “Is uw koopgedrag veranderd sinds Corona?” In maart antwoordde 83% van de shoppers ‘JA’ en in mei 81%. Dit is dus vrijwel gelijk gebleven in die 2 maanden. Minder frequent boodschappen doen en afstand tot elkaar behouden Er is ook nog maar weinig verschil te zien in de frequentie van boodschappen doen. In maart zei 51% dat zij minder frequent boodschappen doen en in mei was dat nog steeds 49%. Ook blijft hetzelfde aandeel shoppers in de supermarkt afstand houden tot elkaar: 50% in maart en 49% in mei. Specifiek koopgedrag waarvan we constateren dat het juist is afgenomen in de periode maart t/m mei: De resultaten laten zien dat veel specifiek Corona koopgedrag in de maand mei alweer afneemt. De angst voor het virus is afgenomen en men is niet meer bang om producten mis te grijpen omdat de voorraad op is. Definitieve veranderingen in koopgedrag Op andere vlakken zien we dat shoppers WEL permanent gedrag lijken te veranderen. Zo gaf in maart 35% van de shoppers aan koopgedrag permanent te veranderen en in mei was dat 47%. Een groei van 12% in 2 maanden! Het lijkt erop dat meer shoppers tot de conclusie zijn gekomen dat het nooit meer helemaal teruggaat naar de ‘normale’ oude situatie. De grafiek hieronder geeft weer op welke punten Amerikaanse shoppers verwachten dat hun koopgedrag definitief zal veranderen. Shoppers verwachten dus zelf dat hun koopgedrag blijvend verandert op de volgende punten:
De volgende grafiek laat zien dat in die 2 maanden tijd de populariteit van online shoppen in 3 verschillende categorieën flink is toegenomen. Er is een gemiddelde groei in voorkeur voor online shopping geconstateerd van 21%. (Attire = kleding)
Conclusie Overall kunnen we concluderen dat steeds meer shoppers zich realiseren dat sinds Corona hun koopgedrag toch permanent is veranderd. Men ontwijkt drukke supermarkten, houdt liever afstand tot elkaar, houdt meer voorraad aan in huis en koopt frequenter online. Wat de toekomst verder nog in petto heeft voor retail is onzeker. Zal het Coronavirus in de toekomst alsmaar blijven aanzetten tot veranderingen in shoppergedrag? En zullen shoppers ooit helemaal terugkeren naar het ‘oude normaal’? Door: drs. Cindy de Jonge | QUOTUS RESEARCH
0 Comments
Leave a Reply. |
Auteurdrs. Cindy de Jonge Archieven
Augustus 2021
Categorieën |