![]() Ben jij verantwoordelijk voor de categorievisie? En doe jij nu sinds Corona ook opnieuw shopperonderzoek ten behoeve van een nieuwe of aangepaste categorievisie? Goed bezig! Een goede categorievisie zorgt ervoor dat het schap als geheel groeit in omzet. Het schap wordt beter en interessanter voor shoppers en daarmee ook voor de vertegenwoordigde merken in het schap, inclusief private label. In een categorievisie kijk je ook vooruit naar de toekomst: welke trends en shopperinzichten zijn nodig voor jouw visie? Weet jij welke effecten Corona op het koopgedrag heeft in jouw categorie? Wat moet er nu anders? En hoe kijkt de shopper nu tegen productaspecten aan zoals smaak, ingrediënten, verpakkingen en claims? Hoe verloopt de aankoopkeuze en welke productaspecten staan in de top 3 of top 5 op basis waarvan het meest gekozen wordt nu sinds Corona? Al met al best een uitdaging! Er is veel nieuwe informatie nodig van de shopper en ook de retailer heeft nieuwe/andere verwachtingen van jouw visie. Die verwacht dat je met een gedegen plan komt waarbij je hebt nagedacht hoe het sinds Corona verder moet en hoe het schap in Corona tijd nog steeds kan blijven groeien in omzet. Je bent dus goed bezig als je je categorievisie al aan het herzien bent sinds Corona! Shopperonderzoek tijdens Corona Ook tijdens Corona doen wij gewoon shopperonderzoek om jou te helpen. Wij helpen jou met de nodige shopper inzichten voor je categorievisie. In de afgelopen weken hebben we diverse life focusgroepen mogen organiseren voor merken in de levensmiddelenbranche. Hierin merken we dat consumenten zelf duidelijk aangeven dat zij sinds Corona op sommige punten anders shoppen. Zo hebben we achterhaald waarom kopen bij de zelfstandige versspecialist zoals bakker, slager of groenteboer ineens weer aantrekkelijk is. We hebben achterhaald welke angsten consumenten hebben tijdens het boodschappen doen in de supermarkt en wat ze daardoor liever laten of minder frequent doen. We hebben achterhaald hoe consumenten kijken naar plastic verpakkingen in tijden van Corona. Allemaal punten die sinds Corona zijn veranderd, maar wel enorm belangrijk zijn voor je categorievisie! Herijking categorievisie een must door impact Corona De scope van een categorievisie is meestal drie tot vijf jaar. Echter, Corona heeft voor zoveel veranderingen gezorgd dat een herijking van je categorievisie (op zijn minst op onderdelen) aan te raden is. Anticiperen op Corona is een must. Dat is ook wat retailers van je gaan verwachten. En je kunt beter maar de leverancier zijn die wél is blijven ontwikkelen en is blijven kijken naar de veranderingen in de markt. Daarmee bereik je uiteindelijk meer. Niet stilzitten dus, Juíst tijdens Corona niet! Auteur: drs. Cindy de Jonge
1 Comment
Leave a Reply. |
Auteurdrs. Cindy de Jonge Archieven
Augustus 2021
Categorieën |