![]() Duurzaamheid is allang geen modewoord meer. Consumenten zijn zich steeds meer bewust van het belang van duurzaam handelen en kopen ten behoeve van onze planeet. Die verantwoordelijkheid zorgt voor nieuwe consumentenbehoeften. Leefstijlen en aankoopbeslissingen veranderen. Wat is precies de invloed van die duurzaamheidswens op het koopgedrag van consumenten? We kijken naar een onderzoek uit Amerika, om te zien hoe de situatie omtrent duurzaam kopen daar momenteel is. Bijna iedereen probeert duurzamer te leven Volgens een Amerikaans duurzaamheidsrapport van trendbureau JWT uit 2018 beweert bijna iedereen dat hij duurzamer probeert te leven, 89% wil onze planeet graag beschermen, 79% is zich bewust van diens persoonlijke impact op de planeet en 57% vindt het belangrijk om deze ook voor toekomstige generaties gezond te houden. Volgens JWT willen Amerikanen in het algemeen minder consumeren en daarmee dus minder vervuilen. Niet alleen op het gebied van food maar ook bijvoorbeeld op het gebied van kleding. Mensen veranderen hun manier van leven en kopen. 40% van de Amerikanen zou thuis compostafval hebben, 50% kiest voor duurzamer vervoer dan auto’s en het gebruik van plastic wordt al zoveel mogelijk vermeden. De verwachting is dat meer mensen lokaal zullen gaan kopen in plaats van goederen die van ver geïmporteerd worden. Mensen zijn ook geneigd om hogere prijzen te betalen voor producten van hoge kwaliteit, respect voor het milieu en de mensenrechten in het oog houdend. Uit het JWT-duurzaamheidsrapport blijkt dat 87% van de shoppers bereid is een merk te kiezen dat zich sterk verbindt met duurzaamheid. Er zijn nog steeds gaps tussen intenties en acties De waarden en acties van bedrijven en merken beïnvloeden dus steeds vaker de aankoopbeslissingen. Echter, er zijn ook hiaten naar boven gehaald in het rapport: hoewel bijna iedereen beweert dat ze recyclen (89%), doet slechts de helft van de mensen dat altijd (52%); de meeste mensen zeggen dat ze plastic voor eenmalig gebruik weigeren (85%), maar slechts enkelen zeggen dat ze het elke keer doen (20%); de meeste mensen zijn het erover eens dat ze teveel kleding kopen (86%), maar bijna de helft koopt toch nog vaak nieuwe kleding om de modetrends bij te houden (40%). Zeggen en doen is dus nog wel iets wat diverse gaps met zich meebrengt. Waarden zoals prijs, kwaliteit en soms ook ‘urgency’ (de snelheid waarin een product gewenst is) blijven invloed uitoefenen op de keuze om wel of niet voor duurzame producten te kiezen. Consumenten, ook in Nederland, zijn er duidelijk wel steeds meer mee bezig en zij veranderen hun leefstijl en kooppatroon. Dit gaat echter langzaam, maar het is ontzettend belangrijk om je als merk te profileren op duurzaamheid en deze verandering in koopgedrag bij shoppers nauwlettend te volgen! Auteur: drs. Cindy de Jonge Onze Nieuwsbrief ontvangen in je mailbox? Schrijf je hier in!
0 Comments
Leave a Reply. |
Auteurdrs. Cindy de Jonge Archieven
Augustus 2021
Categorieën |