Quotus Research
  • Home
  • Diensten
    • Shopperonderzoek
    • Consumentenonderzoek
    • Customer Journey Onderzoek
    • User Experience Onderzoek
    • Concept Test
    • Community
    • Continu onderzoek
  • Quotus
    • Wie zijn wij?
    • Referenties
    • In de pers
    • Algemene Voorwaarden
    • Privacy Beleid
    • Cookiebeleid
  • Contact
  • Blog

De To Go markt groeit snel - maar wat gebeurt er nou echt?

20/6/2019

0 Comments

 
De To Go markt groeit snel. Dat komt doordat consumenten steeds meer onderweg zijn en ze hebben steeds minder tijd en zin om zelf te koken of om brood of salade mee te nemen voor onderweg. Door de toenemende drukte van consumenten door een grotere druk op werk, het sociale leven dat erbij hoort en tal van andere hobby's die ook belangrijk zijn, is er een grotere behoefte ontstaan aan eetoplossingen voor verschillende momenten op de dag die tijd opleveren. En eigenlijk moet het dan niet alleen maar tijd opleveren, het moet ook lekker zijn en soms ook goed zijn voor het lijf. Dit is afhankelijk van het moment en de mindset waarin wordt gekocht en geconsumeerd. Want door de bank genomen, willen we allemaal gezonder leven en eten, maar tegelijkertijd ontnemen we onszelf heus die genotsmomentjes niet! Die genotsmomentjes hebben consumenten nodig, om even bij te komen van de drukte, als een soort vergoeding, compensatie, me-time effect-achtig en een 'ik heb al de hele dag gezond gedaan, nu mag ik ook even lekker zondigen'-moment. Dit is wat ik uit mijn onderzoeken leer als ik consumenten interview over het gebruik van tussendoor- en onderweg producten.

Onderweglocaties
We zien allemaal wel dat er steeds meer onderweg locaties oppoppen, op stations of bij benzinepompen. Ook binnensteden vervullen de rol van onderweg locatie en wat denk je van wijkwinkelcentra? In het dorp waar ik woon zie ik 's morgens bij het naar school brengen van mijn dochter veel ouders nog even een schietbezoekje brengen aan de bakker, slager, super of groenteman, om vervolgens door te gaan naar het werk of terug naar huis. Ook daar zijn To Go producten relevant. Hoe blij zou je zo'n consument kunnen maken met een heerlijke bak verse koffie, een fruit/groentesmoothie of een heerlijk belegd broodje voor in de auto naar het werk. Ik sprak laatst een vrouwelijke consument die mij vertelde over haar ochtendritueel thuis. Zij maakt 's ochtends het ontbijt klaar voor man en kinderen en zelf kocht ze pas iets onderweg naar haar werk. Hoe bijzonder! Maar echt een eye-opener voor mij om te beseffen hoe het ontbijtmoment verloopt bij andere mensen, hoe belangrijk het is om dat te weten, omdat je daar op in moet spelen als retailer en fabrikant!
Foto
​To Go is ook 'Meenemen naar huis'
Wat we ons ook moeten beseffen, is dat To Go niet alleen betekent dat consumenten producten kopen om mee te nemen voor onderweg naar het werk of ergens anders heen, maar ook om mee te nemen naar huis, voor de gemakkelijke thuisconsumptie. Vanwege de groei van de eenpersoons huishoudens is de behoefte om een gemaksoplossing mee te nemen naar huis veel belangrijker geworden. Dit soort 'oplossingen' zien we in Nederland eigenlijk nog niet zoveel. Dit voorjaar was ik op het treinstation van Bazel en daar zag ik deze oplossingen al veel meer voorhanden. Naast snacks en belegde broodjes, zag ik hier bijvoorbeeld ook hele broden en taarten.
Het concept van Migros op het Bazelse station, met verse en handgemaakte producten is perfect voor consumenten die aankomen met de trein of bus en een brood willen meenemen voor thuis om dezelfde avond of de volgende dag op te eten. Het bespaart ze een bezoek aan de supermarkt. 

Backwerk en Merzenich
Ook de concepten Backwerk in Duitsland - met inmiddels ook meer dan 20 filialen in Nederland - en Merzenich spelen goed in op de To Go trend. Op het station van Keulen heeft Backwerk maar liefst 2 winkels op slechts 100 meter afstand van elkaar. De moeite waard om eens te gaan kijken naar de verschillen tussen de 2 concepten. Het eerste is te zien op de foto links en de foto in het midden en de foto rechts is het andere concept.
Merzenich heeft diverse locaties in de binnenstad van Keulen. Zij verkopen snacks en belegde broodjes vanuit hun kiosk (middelste foto), maar klanten kunnen ook naar binnen komen om een een brood of andere producten te bestellen. 
Foto
Backwerk
Merzenich
Ik adviseer mijn klanten (fabrikanten in FMCG) de laatste tijd steeds vaker: kijk eens goed naar je producten en je verpakkingen: in hoeverre passen deze in de To Go markt? Wat moet je aanpassen om een graan(tje) mee te pikken en mee te groeien op deze trend? Het is een andere benadering van je productlijn, maar zeker de moeite waard om naar te kijken!

Door: drs. Cindy de Jonge
www.QUOTUS.nl
0 Comments



Leave a Reply.

    Foto

    Auteur

    drs. Cindy de Jonge

    View my profile on LinkedIn

    Foto
    Schrijf u in voor onze Nieuwsbrief met maandelijks Shopper Nieuws!

    Archieven

    Augustus 2021
    Juli 2021
    Juni 2021
    April 2021
    Maart 2021
    Februari 2021
    Januari 2021
    November 2020
    Oktober 2020
    September 2020
    Augustus 2020
    Juni 2020
    Mei 2020
    April 2020
    Maart 2020
    Februari 2020
    December 2019
    Juni 2019

    Categorieën

    Alles

    RSS-feed

Foto
Foto
                               Quotus Research | Centuriostraat 13  | 6852 RS | Huissen | 06-44019563
  • Home
  • Diensten
    • Shopperonderzoek
    • Consumentenonderzoek
    • Customer Journey Onderzoek
    • User Experience Onderzoek
    • Concept Test
    • Community
    • Continu onderzoek
  • Quotus
    • Wie zijn wij?
    • Referenties
    • In de pers
    • Algemene Voorwaarden
    • Privacy Beleid
    • Cookiebeleid
  • Contact
  • Blog