De To Go markt groeit snel. Dat komt doordat consumenten steeds meer onderweg zijn en ze hebben steeds minder tijd en zin om zelf te koken of om brood of salade mee te nemen voor onderweg. Door de toenemende drukte van consumenten door een grotere druk op werk, het sociale leven dat erbij hoort en tal van andere hobby's die ook belangrijk zijn, is er een grotere behoefte ontstaan aan eetoplossingen voor verschillende momenten op de dag die tijd opleveren. En eigenlijk moet het dan niet alleen maar tijd opleveren, het moet ook lekker zijn en soms ook goed zijn voor het lijf. Dit is afhankelijk van het moment en de mindset waarin wordt gekocht en geconsumeerd. Want door de bank genomen, willen we allemaal gezonder leven en eten, maar tegelijkertijd ontnemen we onszelf heus die genotsmomentjes niet! Die genotsmomentjes hebben consumenten nodig, om even bij te komen van de drukte, als een soort vergoeding, compensatie, me-time effect-achtig en een 'ik heb al de hele dag gezond gedaan, nu mag ik ook even lekker zondigen'-moment. Dit is wat ik uit mijn onderzoeken leer als ik consumenten interview over het gebruik van tussendoor- en onderweg producten. Onderweglocaties We zien allemaal wel dat er steeds meer onderweg locaties oppoppen, op stations of bij benzinepompen. Ook binnensteden vervullen de rol van onderweg locatie en wat denk je van wijkwinkelcentra? In het dorp waar ik woon zie ik 's morgens bij het naar school brengen van mijn dochter veel ouders nog even een schietbezoekje brengen aan de bakker, slager, super of groenteman, om vervolgens door te gaan naar het werk of terug naar huis. Ook daar zijn To Go producten relevant. Hoe blij zou je zo'n consument kunnen maken met een heerlijke bak verse koffie, een fruit/groentesmoothie of een heerlijk belegd broodje voor in de auto naar het werk. Ik sprak laatst een vrouwelijke consument die mij vertelde over haar ochtendritueel thuis. Zij maakt 's ochtends het ontbijt klaar voor man en kinderen en zelf kocht ze pas iets onderweg naar haar werk. Hoe bijzonder! Maar echt een eye-opener voor mij om te beseffen hoe het ontbijtmoment verloopt bij andere mensen, hoe belangrijk het is om dat te weten, omdat je daar op in moet spelen als retailer en fabrikant!
Backwerk Merzenich Ik adviseer mijn klanten (fabrikanten in FMCG) de laatste tijd steeds vaker: kijk eens goed naar je producten en je verpakkingen: in hoeverre passen deze in de To Go markt? Wat moet je aanpassen om een graan(tje) mee te pikken en mee te groeien op deze trend? Het is een andere benadering van je productlijn, maar zeker de moeite waard om naar te kijken!
Door: drs. Cindy de Jonge www.QUOTUS.nl
1 Comment
|
Auteurdrs. Cindy de Jonge Archieven
Augustus 2021
Categorieën |