In onze vorige blog hadden we het over Shopper Missies en Shopper Need States. In dit blog wil ik dieper in gaan op hoe je Shopper Missies kunt weergeven. Hieronder zie je in de visuele weergave van Shopper Missies dat er 4 hoofdmissies opgenomen zijn:
Dit is wellicht nog vrij basaal, maar ze zijn ideaal als uitgangspunt om simpel uit te leggen hoe je Shopper Missies kunt weergeven. De Missies zijn hieronder uitgezet op een horizontale as waarin we weergeven hoe groot de focus van de shopper is tijdens zijn Missie. En op een verticale as waarin we weergeven hoe lang het bezoek duurt. Deze visuele classificatie van de Shopper Missies is dus gebaseerd op de focus/betrokkenheid van de shopper en de duur van het bezoek aan de supermarkt. Hieronder zal ik toelichten wat de betekenis is van elke kwadrant.
1.Grote (week)boodschappen De shopper doet zijn standard weekboodschappen. Hierin zitten alle producten die voor de hele week nodig zijn, met uitzondering van producten die niet tot het midden of eind van de week houdbaar zijn. De boodschappentrip duurt vanwege het volume van de boodschappen langer. De focus is echter laag, omdat veel producten herhalingsaankopen zijn en op voorraad worden gelegd. Andere producten die tijdens deze missie aangekocht worden, zijn voor consumptie voor de komende week. 2.Kleine boodschappen Dit zijn de boodschappen die gedurende de week nog worden aangekocht omdat een product op is geraakt, of het zijn de versproducten die niet lang vooruit gekocht kunnen worden. De focus is betrekkelijk laag, omdat het hier meestal gaat om een herhalingsaankoop. 3.Urgente boodschap Bij een urgente boodschap is de behoefte om snel te consumeren is groot. Dit kan gaan om een ‘on the go’ product (flesje water, belegd broodje, kant en klare maaltijd of salade) of een product dat wordt gekocht om nog dezelfde avond te gebruiken als avondmaaltijd. 4.Speciale gelegenheden Hierbij gaat het om producten die worden gekocht voor bijvoorbeeld feestjes, barbecues of feestdagen. Er wordt meer tijd uitgetrokken en de focus is groot, omdat men iets speciaals klaar wil maken. Wil jij ook eens ontdekken welke Shopper Missies er bestaan binnen jouw categorie, zodat jij de shopper beter kunt leren begrijpen en gerichte marketingacties kunt ondernemen? Neem gerust eens contact met mij op! Auteur: Drs. Cindy de Jonge QUOTUS RESEARCH cindy@quotus.nl/Tel: 06-44019563
0 Comments
Leave a Reply. |
Auteurdrs. Cindy de Jonge Archieven
Augustus 2021
Categorieën |