![]() Generatie Z (de groep consumenten in de leeftijd van 20 tot 35 jaar) kent inmiddels ook de weg naar het online boodschappen doen. Uit recent Amerikaans onderzoek blijkt echter dat het niet het favoriete kanaal is van deze jonge generatie als het gaat om het kopen van eten. En dat is bijzonder, want de verwachting hierbij ligt misschien anders. Verwachten we niet dat jongeren steeds vaker online zullen kopen? Online niet primaire kanaal voor jongeren Uit de Amerikaanse studie blijkt dat online voor Generatie Z niet het primaire boodschappenkanaal is. In Amerika besteedt Generatie Z slechts gemiddeld 85 dollar per maand aan boodschappen online. Dat is maar 15% van de totale uitgaven die zij maandelijks doen aan boodschappen. De generatie Millennials doet daarentegen wel meer boodschappen onine met een gemiddelde uitgave van 157 dollar per maand. Maar ook dit is slechts 26% van de totale uitgaven aan boodschappen. Waarom heeft de fysieke winkel dan nog steeds de voorkeur? De fysieke winkel heeft dus nog steeds de voorkeur voor generatie Z, want 71% van deze doelgroep vindt het fijn om in fysieke supermarkt zelf producten te kunnen uitkiezen. En die autonomie is juist zo’n betekenisvolle factor voor deze groep. 56% zegt dat het ontdekken van nieuwe producten ook een belangrijke factor is om naar de fysieke supermarkt te blijven komen. En 41% geniet van de algehele beleving van het boodschappen doen in een supermarkt. 61% zegt dan ook dat hij het leuk vindt om boodschappen te doen. Slechts 16% vindt boodschappen doen niet leuk en 10% gaat liever helemaal niet naar de supermarkt. Waarom zou Generatie Z de fysieke supermarkt liever vermijden? Boven aan de lijst van ergernissen van Generatie Z staat de drukte in de supermarkt. Daarna volgen de lange rijen bij de kassa en de drukte bij het parkeren. Waarop selecteert Generatie Z de supermarkt? De belangrijkste factoren waarop een supermarkt wordt uitgekozen, zijn lage prijzen, kwalitatief goed en vers voedsel en netheid van de supermarkt. De minst belangrijke factoren zijn de mate waarin de supermarkt zicht bezighoudt met duurzaamheid en/of recycling, de keuze die in de supermarkt aanwezig is op het gebied van diverse culturele voedingsmiddelen en de keuze in natuurlijke en biologische producten. Bron: Consumer Research University of South California - Marshall School of Business. Auteur: drs. Cindy de Jonge
0 Comments
Leave a Reply. |
Auteurdrs. Cindy de Jonge Archieven
Augustus 2021
Categorieën |