Per 11 mei werden de Corona maatregelen versoepeld en iedere maand komt daar een schepje bovenop. Consumenten krijgen langzamerhand weer hun vrijheid terug. Gelukkig maar. Ik kan niet wachten tot het meeste weer 'normaal' is. Toch zullen enkele aanpassingen tijdens de Corona tijd een blijvend karakter hebben. Deze zullen voor de toekomst invloed hebben op het consumptie- en koopgedrag van consumenten en shoppers. 1,5 meter afstand De 1,5 meter afstand zal voorlopig wel bijven, ook in de supermarkten. Uit eerder onderzoek bleek dat consumenten en shoppers het zelfs prettig vinden als er meer afstand wordt gehouden. Het is fijner winkelen, voelt rustiger en er wordt meer respect ervaren. Het blijft in de praktijk echter best lastig is mijn ervaring. Als je bijvoorbeeld net een product nodig hebt uit een schap waar al iemand anders bij staat. En die staat natuurlijk flink te treuzelen... Ik heb dit zelf vooral ervaren bij het zuivelschap. Daar ontwikkelt zich dan een enorme rij shoppers en je moet afwachten tot jij erbij kan. Dan is de kans groot dat je denkt: 'Laat maar.' Het is daarom goed om na te denken als supermarktmanager hoe je dit soort 'ergernissen' en afstel van aankopen kunt voorkomen. Wellicht is het goed om op de drukke plekken in de supermarkt de producten meer te spreiden in het schap, of het schap zowel links als rechts van het gangpad te positioneren. Een ander idee is om te zorgen voor afleiding en verleiding als shoppers op die drukke plekken staan te wachten, bijvoorbeeld door acties neer te zetten of inspiratieborden op te hangen. Minder vaak naar de supermarkt Consumenten zullen hun bezoekjes aan de supermarkt ook na Corona blijven beperken. Deden consumenten voorheen gemiddeld om de dag een boodschapje, nu is dat gereduceerd tot 2 keer per week. Consumenten kopen nu meer producten per supermarktbezoek, dus de uitgaven zijn gelijk of zelfs groter. Kopen voor in de kast Consumenten zijn tijdens Corona meer producten gaan kopen om thuis een voorraad aan te leggen. Zowel van houdbare als vriesverse producten. Dit is iets wat een beetje zal blijven hangen. Dit komt voort uit het gegeven dat men dit in de afgelopen weken zo heeft gedaan en men heeft ervaren dat een voorraad in huis hebben veilig en prettig voelt. Ook is het uit voorzorg omdat er altijd nog een (kleinere) besmettingskans is en je dan mogelijk weken uit de running bent. En men wil liever niet meer zo frequent naar de supermarkt. Minder browsen, meer plannen Omdat consumenten - ook in de toekomst nog - liefst zo snel mogelijk boodschappen willen doen, plannen zij vaker vooruit wat zij willen gaan eten. Consumenten shoppen doelgerichter in de supermarkt en het 'browsen' - rondneuzen wat er allemaal in de schappen staat - een stuk minder zal zijn. Recepten worden in het kader van het plannen belangrijker. En het is ook belangrijk om te weten dat de 'browse tijd' nu beperkt is, waardoor producten/thema's/aanbiedingen/acties sterker onder de aandacht moeten worden gebracht in de supermarkt dan voorheen. Consumenten die niet graag volgens een recept koken, worden goed geholpen met een aanbod van verspakketten en verse maaltijden. Hygiëne Ik heb in de afgelopen weken verschillende hygiëne uitvoeringen bij supermarkten meegemaakt. Van 'even spuiten' in de richting van het winkelwagentje tot echt goed poetsen met een doekje. Shoppers zijn nu erg gericht op hygiëne - dus spuit je een beetje naar het handvat van het karretje, dan moet je je afvragen of je voldoende tevredenheid en geruststelling van shoppers genereert. Shoppers willen nu de beste hygiëne als standaard en supermarkten zullen hierop worden uitgekozen. Het is dus juist goed om nu te laten zien als supermarkt dat je hygiëne hoog in het vaandel hebt staan om het vertrouwen vd consument te behouden. En dat geldt niet alleen voor de karretjes en mandjes. Ook de kassa's, pinapparaten, koel/vrieskasten etc. Behoefte aan minder contact met medewerkers Shoppers zullen steeds minder contact zoeken met winkelmedewerkers in de supermarkt. Liever niet dan wel, gedreven vanuit besmettingsangst. Daarom zal de handscanner vaker gebruikt gaan worden en er zal minder contant worden betaald. Informatie en goede communicatie in de supermarkt wordt daarmee essentieel. Zorg er dus voor dat medewerkers vrijwel geen vragen meer hoeven te beantwoorden van klanten. Voorkeur voor kleinere, rustige winkels Consumenten hebben een grotere voorkeur voor het shoppen bij kleinere supermarkten waar het rustiger is. Dit geeft consumenten het gevoel dat er minder besmettingskansen zijn. We zien dat hiervoor zelfs (tijdelijk) overgestapt wordt naar andere supermarktformules. En we zien ook dat de kleine zelfstandige versondernemer zoals de slager, bakker, vis- en groenteboer om dezelfde reden meer klandizie trekken. Buiten de supermarkt zijn de volgende veranderingen op komst: Meer contact met familie en vrienden Mensen gaan straks frequenter dan ooit op bezoek bij familie en vrienden. Er zullen om te beginnen kleine 'vrijheidsfeestjes' en bbqs worden georganiseerd. Wellicht eerst nog in kleinere groepjes, maar langzamerhand komen hele families en vriendengroepen weer bij elkaar. Het is zeer waarschijnlijk dat er zeker in het begin een grote voorkeur is voor BUITEN. Dus de feestjes zullen waar mogelijk buiten gevierd worden, in de tuin, in het park of gewoon op straat. We zullen veel picknicks zien en wandel- of fiets tochtjes waarbij men eten en drinken meeneemt. Men gaat weer vaker samen met anderen eten en dat zal ook veelal buiten gebeuren. In parken of in de tuin. De zomer is in aantocht, dus daar is dan voldoende mogelijkheid voor. Maar speel er op in met de producten die je aanbiedt of hoe je ze presenteert. Gezelligheid, liefde, lekker eten en goede gesprekken zullen de focus zijn. Kinderen weer naar school Kinderen mogen weer naar school, dus de broodtrommel moet weer gevuld worden met gezonde producten. En ja, de focus zal qua invulling echt op GEZOND liggen. En daarom zijn er weer kansen om te communiceren over gezond belegde boterhammen, tussendoortjes, pakjes drinken en meeneem groente en fruit. Meer dan ooit zijn ouders op zoek naar hoe de samenstelling van de broodtrommel het meest gezond is. Adviseer en inspireer! Minder reizen Als het openbaar vervoer weer gaat rijden, dan zal de drukte op stations geleidelijk weer toenemen. Verwacht niet dat het snel weer zo druk als vanouds zal zijn, want het wordt nog steeds aangeraden om - tot het eind van het jaar - thuis te blijven werken. Elk merk dat een omzetdeuk heeft opgelopen in de out of home markt zal dit heel langzaam weer zien aantrekken, maar het komt nog niet snel terug op het oude niveau. Wie weet haalt het het niveau van voor Corona wel nooit meer, omdat er blijvend minder verplaatsingen zullen zijn. Vanuit huis werken Voorlopig blijven mensen vanuit huis werken, mensen hebben dus meer eten nodig voor gebruik thuis. De consumptie thuis - leert onze ervaring - is tweeledig: van gezond tot lekker snaaien. Wat je hier kunt doen is inspireren op het gebied van ontbijt en lunches, zowel in de gezonde als de lekkere variant. Daarnaast kun je inspireren met gezonde en lekkere tussendoortjes en met lekkers voor 's avonds bij de koffie/thee. Gezond
Deze te verder we in de Corona tijd komen, des te meer zullen mensen zich gaan beseffen dat het gewicht toch wel is toegenomen en dat er wat aan gedaan moet worden. Half Nederland moet afvallen. Heel simpel zou je hier moeten gaan communiceren welke producten of recepten gezond zijn en waarom. En weet dat consumenten meer gefocust zullen zijn op calorieën, suiker en de sporters onder ons ook op eiwitten. Men gaat uitgebreider koken (blijkt uit onderzoek), dus inspireer om dit gezond te doen. Men gaat weer bbqen, dus inspireer ook om dit op een gezonde manier te doen, bijvoorbeeld door minder vlees en meer vis en groente te gebruiken door middel van het toevoegen van een rijke bbq salade etc. Gemak Gemakkelijk gezond eten zal een belangrijk focuspunt worden in de toekomst na Corona. Verspakketten en (bijna) kant en klare verse maaltijdpakketten zullen booming zijn. Zorg ervoor dat gemakkelijke verse maaltijdoplossingen beschikbaar zijn in de supermarkt. Supermarkten behouden immers voorlopig hun belangrijke vitale rol omdat horeca straks nog maar voorzichtig bezocht gaat worden. Supermarkten zouden ook heel goed kunnen boeren met kant een klare warme maaltijden. Afhalen en eten. Lekker maar gezond! Focus op prijs en aanbiedingen Tja, waren we al een prijsgericht volkje, dat wordt voorlopig alleen maar meer. De crisis heeft velen geraakt en men heeft minder te besteden. Al is het uit voorzorg en onzekerheid voor de toekomst. Consumenten zullen hier hun supermarkt op uitkiezen - dus Aldi en Lidl zouden best eens kunnen rekenen op meer klandizie. Voor de andere servicesupermarkten is het daarom relevant om goed op prijs te blijven communiceren. Acties en aanbiedingen moeten goed in de kijker worden gezet. Voor supermarktketens, food en non food fabrikanten liggen er grote, mooie uitdagingen om weer aan te haken bij het nieuwe koop- en consumptiegedrag van consumenten in het 'nieuwe normaal'. Ik wens iedereen daarbij veel succes!! Wil je je klant of doelgroep graag opnieuw in kaart brengen op het gebied van koop- en consumptiegedrag? Wij kunnen je daarbij helpen! Kijk op www.quotus.nl. Auteur: drs. Cindy de Jonge | QUOTUS RESEARCH
1 Comment
|
Auteurdrs. Cindy de Jonge Archieven
Augustus 2021
Categorieën |