![]() Zonder een goede analyse en specifieke beschrijving van je klant, kun je je nooit helemaal goed richten op je doelgroep, laat staan aan hen verkopen. Begin met het aantrekken van blije, trouwe klanten door het creëren van een set klantprofielen. Wat is klantprofilering? Klantprofilering is in de eerste plaats het verzamelen van alle informatie over de mensen aan wie je jouw producten verkoopt. Je onderzoekt en definieert je huidige klant en groepeert ze vervolgens in kleinere groepjes. Een algemene doelgroep krijgt gezicht door de kleinere doelgroepen: de profielen. Als je wilt, kunt je je werkelijke klantenprofielen eens naast je ideale klantenprofiel leggen. Wat zijn de verschillen en welke kansen en uitdagingen zijn er om je ideale klantenprofiel beter te bereiken? Interessant! 5 manieren om je klanten te categoriseren Er zijn 5 manieren om je klanten in te delen in categorieën, dit kan aan de hand van: Demografische gegevens: Een indeling op basis van gemeenschappelijke demografie zoals: leeftijd, geslacht, etniciteit, samenstelling huishouden, wel of geen kinderen, beroep, onderwijs, burgerlijke staat, enz. Geografische gegevens: Waar zijn jouw klanten? Categoriseer jouw klant per land, regio, provincie, stad en zelfs binnen een bepaalde straal van een bepaalde locatie. Als je bijvoorbeeld op zoek bent naar klanten in de buurt van jouw fysieke winkel dan kan eengroepering op geografische locaties een goed idee zijn. Life Stages: Graaf dieper om te achterhalen in welke fase van het leven jouw klanten zich bevinden. (Voorbeeld: alleenstaande volwassenen winkelen anders dan volwassenen die onlangs een kind hebben gekregen en anders dan volwassenen met volwassen kinderen.) Psychographics: Categoriseer klanten met gedeelde interesses, levensstijl keuzes, attitudes en soortgelijke mentaliteit. Je kunt sociale media gebruiken om deze klanten te ontdekken, of je stuurt een vragenlijst uit naar huidige klanten om de juiste informatie van het te verzamelen. Gedrag: Begrijpen hoe en waarom klanten kopen en consumeren is belangrijk. Bijvoorbeeld het gedrag m.b.t. bepaalde acties: Waarom koopt men? Waar? Wanneer? Hoe vaak? Wie/wat beïnvloedt zijn gedrag? Waarom klantprofilering cruciaal is Als je precies weet voor welke soort klanten je jouw producten maakt en verkoopt dan wordt je marketing een heel stuk makkelijker. Je bereikt jouw klanten - tot op profielniveau - beter, omdat je weet waar ze zich begeven en welke interesses zij hebben. Je weet hoe en wat ze van jou willen horen en wanneer of hoe ze jouw product zouden kopen. Veel merken hebben bij ons al klantprofielen aangevraagd en werken er nu dagelijks mee. Heb jij ook interesse? We helpen je graag verder ontwikkelen! Door drs. Cindy de Jonge QUOTUS RESEARCH CINDY@QUOTUS.NL
0 Comments
Leave a Reply. |
Auteurdrs. Cindy de Jonge Archieven
Augustus 2021
Categorieën |