Lijden de verkopen van Mexicaanse Corona bier onder het COVID-19 virus? Het vermoeden van de meeste mensen was van wel, maar niets blijkt minder waar! Eind februari kwam de Amerikaanse nieuwszender CNN met een alarmerende peiling: 38 procent van de Amerikanen zou geen Corona-bier meer kopen. Terwijl het merk Corona in 2019 nog in de top 100 van sterkste merken stond. Wat doe je dan als brandmanager? Rebranden of toch maar afwachten wat er echt gebeurt? Minimale impact op de verkopen in Amerika
De impact op de verkopen bleek in het voorjaar en de zomer echter minimaal. In realiteit bleek slechts 4% van de Amerikaanse consumenten (die het bier normaal graag dronken) er door het virus geen trek meer in te hebben. Met de (merk)schade viel het dus mee. Een slechte voorspelling dus van CNN! West-Europa In West-Europa is de verkoop van Corona in de eerste helft van 2020 8 à 9 procent gegroeid ten opzichte van de eerste helft van 2019. Het ‘tropische’ biersegment groeit al jaren in de supermarkten. Supermarktketen Jan Linders – meermaals verkozen tot ‘beste biersupermarkt van Nederland’ – zag alle Mexicaanse bieren dit jaar ‘enorm goed’ lopen, Corona ook. Heineken probeerde Corona deze zomer van de troon te stoten met Sol (Spaans voor ‘zon’), het frisse bier dat de brouwgigant tien jaar geleden kocht. In sommige Albert Heijn XL’s stonden deze zomer metershoge reclameopstellingen van Sol, mogelijk in de hoop om van een eventuele Corona-naamsbezoedeling te profiteren. Volgens data van ’s werelds populairste bierapp Untappd werd Sol deze zomer de helft minder gedronken dan Corona, maar Sols marktaandeel groeide wel enkele procenten ten opzichte van 2019. Corona blijft dus gewoon in trek. Onderzoeksbureau Brand Finance Corona waardeerde het vorige maand zelfs tot meest waardevolle biermerk van 2020. Ondanks de crisis is biermerk Corona, met China als grootste afzetmarkt naast Mexico, naar schatting bijna zeven miljard euro waard. Consumenten laten zich dus vrij weinig beïnvloeden door Corona en de associaties daarvan bij het merk. Toch zijn wij wel heel erg benieuwd hoe de verkopen voor de toekomst er uit gaan zien. Gaan we - als COVID-19 zo goed als verdwenen is - massaal aan het Corona bier? Feestje! Biertje! Wat denk jij? Auteur: drs. Cindy de Jonge Bron: TROUW
0 Comments
Leave a Reply. |
Auteurdrs. Cindy de Jonge Archieven
Augustus 2021
Categorieën |