Uit een Europees onderzoek uit 2021 van onderzoeksbureau Epinion uit Kopenhagen naar het gedrag van online shoppers onder 6.000 shoppers uit verschillende landen, blijkt dat 61% geïnspireerd wenst te worden tijdens het online shoppen, daarnaast blijkt uit het onderzoek dat de meeste webshops juist onvoldoende inspiratie bieden. De meeste online webshops zijn volgens online shoppers erg gericht op het product en de prijs en te veel gefocust op shoppers die al lang weten wat zij willen. Maar in de meeste gevallen gaat daar een hele online zoektocht aan vooraf… De webshop conversie is gemiddeld 2%. Maar wat doet de andere 98%? De conversie (de groep die koopt) is gemiddeld vaak maar 2% van alle bezoekers. Maar wat doet de andere 98%? Waarom koopt die NIET? Shoppers vinden de meeste webshops niet inspirerend genoeg en dat komt doordat de meeste online retailers de customer journey niet volledig doorzien. Die 98% die nog niet overtuigd is om te kopen, is vaak aan het rondzoeken op het internet. Zij zoeken naar informatie en inspiratie om overtuigd te raken van een product. Zij zoeken naar productfoto’s, productspecificaties en reviews van andere gebruikers. Ook vergelijken ze producten met elkaar. Het is daarom belangrijk dat er duidelijke productfoto’s en productspecificaties op je webshop staan. Ook informatie over het gebruik (how to’s) en een groot aantal reviews zorgen ervoor dat je shoppers overtuigt en de conversie vergroot. Hoe ziet de online shopper journey er dan uit? Shoppers beginnen de zoektocht voor de aanschaf van een product vaak vanuit google. In de explorerende fase toetsen shoppers de productbeschrijving of de productnaam in en gaan dan rondsnuffelen op verschillende websites en webshops. Ze gaan verschillende webshops vergelijken op aanbod, merk, prijs, productkenmerken en leveringscondities en dit evalueren ze. Als shoppers daarna nog niet overtuigd zijn, starten ze in veel gevallen opnieuw met exploreren, via andere kanalen en andere webshops, tot ze overtuigd zijn en overgaan tot koop. Die loop van exploratie en evaluatie ziet er als volgt uit: De shopper journey is niet lineair
De shopper journey is dus niet lineair. Shoppers gaan vaak terug van evaluatie naar exploratie. Behalve als de prijs het belangrijkste is voor de shopper. Ben je bijvoorbeeld een online aanbieder met een focus op prijsaanbiedingen en communiceer je daar ook het meeste mee? Dan blijf je shoppers aantrekken die voor goedkoop gaan en betrekkelijk snel beslissen. Maar je verliest de shoppers die meer informatie en inspiratie willen en wellicht ook meer kwaliteit van het product verlangen. Dat is een keuze van de online retailer. Maar wil je niet de goedkoopste zijn? Help de shopper dan bij zijn zoektocht. Niet alleen verkopen, maar help shoppers met hun zoektocht Vanuit het Europees onderzoek wordt geconcludeerd dat het belangrijk is om de online shopper in die shopper journey te helpen om een koopbesluit te maken. Geef net wat meer informatie en inspiratie dan jouw concurrent. In the end komen ze hoogstwaarschijnlijk bij jou terug om te kopen, omdat jij de meeste informatie en inspiratie gaf. Amazon marktleider voor online inspiratie Uit het Europese onderzoek blijkt dat het grootste deel van de shoppers (51%) vindt dat Amazon de meeste inspiratie biedt, gevolgd door google (37%). Slechts 29% vindt andere online webshops inspirerend en worden vaak gezien als een eindbestemming om een product te kopen. De inspiratie die shoppers vinden bij Amazon komt vooral voort uit het grote aanbod en keuze. Amazon heeft vrijwel alles te koop. Maar ook Amazon is nog niet zo ver dat er bij elk product voldoende inspiratie aanwezig is, zoals product rates, reviews, demo’s, how-to’s etc. Ook daar hebben zij nog wel een uitdaging. Het juiste product op het juiste moment Het online retailen is natuurlijk helemaal nog niet zo simpel. Je kunt inspiratie bieden zoveel als je wilt, maar als je niet het juiste product op het juiste moment verkoopt, wordt het nog niks. De prijs is volgens ons echt bijzaak als jij het juiste product op het juiste moment weet aan te bieden. Voeg daarbij de nodige informatie, inspiratie en koopgemak toe en de keuze zal (vaker) op jou vallen. De link naar het onderzoek: https://survey.ipaper.io/the-behavior-of-online-shoppers-2021 Heb je interesse in een Usability onderzoek voor jouw website? Klik hier voor meer informatie. Auteur: drs. Cindy de Jonge | cindy@quotus.nl | 06-44019563
1 Comment
14/10/2022 01:17:19
Themselves very magazine your do. Item wife including ground son matter live. Movie follow plant exist also executive bit onto.
Reply
Leave a Reply. |
Auteurdrs. Cindy de Jonge Archieven
Augustus 2021
Categorieën |