![]() Inzicht in de behoeften en wensen van consumenten en shoppers is essentieel geworden om ervoor te zorgen dat jouw bedrijf toekomstbestendig is. Luisteren en observeren stellen je in staat om te leren van en te praten met klanten om steeds betere ervaringen voor ze te creëren. Dat is soms best spannend, omdat je ook wordt geconfronteerd met wat nog niet (helemaal) goed gaat, terwijl je al zo je best doet! Echter, bedrijven met goede consument- en shopper gegevens hebben veel meer kans om in te spelen op huidige en veranderende klantbehoeften, waardoor ze op de lange termijn sneller en meer kunnen groeien. Dus wat zijn consument- en shopper inzichten precies? Consument- en shopper inzichten zijn een weergave van de werkelijke klantervaring, voortkomend uit consument- of shopper onderzoek. Het geeft beter inzicht in hoe de klant denkt en voelt. Door menselijk gedrag te analyseren, kunnen bedrijven écht begrijpen wat consumenten en shoppers willen en nodig hebben en vooral waarom ze zich zo voelen tijdens de shoppingtrip. Zodra hierop wordt geanticipeerd door middel van wijziging van ‘bottlenecks’ – de punten waar de consument of shopper tegenaan loopt - zal de effectiviteit moeten verbeteren en het consument- en shopper gedrag zal veranderen en de verkoop zal verhogen. Het verzamelen van goede consument- en shopper inzichten kan een uitdaging zijn. Hier is wat je nodig hebt om consumenteninzichten op de juiste manier te verzamelen en te gebruiken: Goede datakwaliteit Een goede datakwaliteit is van vitaal belang voor het verzamelen van consumenteninzichten. Zonder gegevens van hoge kwaliteit kunnen je conclusies of resultaten onjuist zijn en daar wil je niet mee werken! Resultaten uit Consument- en Shopper Onderzoek erkennen Het is belangrijk om het gedrag van consumenten en shoppers te begrijpen en vooral ook te gaan erkennen. Die inzichten gaan je helpen om op de juiste manier met consumenten en shoppers om te gaan en op de aanwezige behoeften in te spelen. De resultaten moeten dan ook wel als waarheid worden aangenomen en niet zomaar worden genegeerd. Of je het er nou mee eens bent of niet. Consument- en shopper inzichten leveren ook een benchmark op Inzichten helpen tevens de concurrentie in kaart te brengen en te analyseren. Als je kijkt naar hoe consumenten en shoppers praten over producten, kan dit veel onthullen over wat je kunt implementeren om je eigen product te verbeteren en zelfs beter kunt maken dan die van de concurrent. Consument- en shopper inzichten helpen de klantreis te verbeteren Door de klantreis – de Customer Journey - in kaart te brengen, krijg je meer inzicht in de ervaring van je klanten en moet je eventuele hiaten goed onder de aandacht brengen. Je kunt gaan testen wat beter kan of beter werkt. Je ondervindt wat de beste oplossingen zijn en wat je kunt veranderen voor een betere gebruikerservaring en uiteindelijk een betere totale klantreis. De beste klantreis vanaf de fase ‘bewustwording’ tot ‘aankoop’ en ‘after sales’.
Er zijn veel manieren waarop je de inzichten kunt gaan gebruiken om je bedrijfsresultaten te verbeteren. Daarom hebben we deze lijst met stappen samengesteld om je op weg te helpen! Aan de slag met consument- en shopper inzichten • Stel vast wat je wilt leren: zorg ervoor dat je, voordat je onderzoek uitvoert, weet wat (en hoe) je je gegevens ontvangt. • Identificeer je bronnen: hoe krijg je gegevens, wie gaat ze verzamelen, wie gaat ze analyseren? Zorg ervoor dat je voldoende tijd en werknemers hebt die toegewijd zijn om de inzichten te verkrijgen en te gebruiken. • Wat is je verzamelmethode?: Hoe je gegevens verzamelt, is uiterst belangrijk. Richt je je op een specifieke doelgroep? Bestaande consumenten? Ga je een enquête gebruiken? Een focusgroep? Dit zijn belangrijke vragen. Quotus Research kan je hier goed bij helpen. • Hoe ga je de gegevens gebruiken?: Zorg ervoor dat je inspanningen niet verloren gaan. Het is belangrijk om te plannen en vooruit te denken. Zodra je de gegevens hebt, begin je na te denken over welke afdelingen, processen, strategieën en initiatieven kunnen worden beïnvloed en wat het plan daarvoor is. Ga daarmee vooral samen aan de slag. Organiseer een interne brainstorm en ga samen nieuwe strategieën ontwikkelen. Kies de beste 3 of 5 om direct mee aan de slag te gaan. Het verkrijgen van consument- en shopper inzichten is hard werken maar zal op de lange termijn vruchten afwerpen! Veel succes en mocht je hulp nodig hebben, wij staan voor je klaar! Om op te starten met nieuw consument- of shopperonderzoek, bieden wij ook een gratis Startup Sessie, kijk hier voor meer informatie! Door: drs. Cindy de Jonge 06-44019563
0 Comments
Leave a Reply. |
Auteurdrs. Cindy de Jonge Archieven
Augustus 2021
Categorieën |