Quotus Research
  • Home
  • Diensten
    • Shopperonderzoek
    • Consumentenonderzoek
    • Customer Journey Onderzoek
    • User Experience Onderzoek
    • Concept Test
    • Community
    • Continu onderzoek
  • Quotus
    • Wie zijn wij?
    • Referenties
    • In de pers
    • Algemene Voorwaarden
    • Privacy Beleid
    • Cookiebeleid
  • Contact
  • Blog

Consumentenonderzoek


Met Consumenten Onderzoek doen we onderzoek naar het consumeer gedrag van shoppers.
Wat eten zij, waarom en hoe? Dit kan op veel verschillende manieren worden onderzocht. Zowel online als offline en ook op de winkelvloer.
Consumenten Onderzoek levert nieuwe inzichten op die gebruikt kunnen worden voor het maken van categorievisies, NPD's (New Product Developments), het opstellen van consumentenprofielen, consumptieprofielen en eetpatronen voor jouw product.
Onze Onderzoeksmethoden

​​Interviews

Diepte interviews met een groep consumenten of met meerdere individuele consumenten zijn een mooie manier om tot in detail achter de verschillende gebruiksmotieven van consumenten te komen.  
De interviews kunnen zowel face-to-face als telefonisch uitgevoerd worden. Ook kunnen interviews op de winkelvloer (in de supermarkt) worden gehouden.

​​Online enquêtes

Met een online enquête kun je snel aan een grote groep consumenten vragen stellen. Dit kunnen consumenten zijn die jouw product reeds kennen. Er kan vervolgens een doelgroepselectie worden gemaakt op basis van diverse demografische criteria en je kunt ook een selectie maken op basis van supermarkt formule. Bijvoorbeeld alleen primaire klanten van Jumbo in de steekproef. 

​Focusgroepen

In een focusgroep wordt het gebruiken van een bepaald product  in groepsverband besproken. Consumenten worden intensief betrokken in de discussie en geven hun ervaringsfeedback en wensen ten aanzien van het product. De deelnemers kunnen door ons worden gerekruteerd. Het is mogelijk dat jij als klant mee kijkt tijdens de focusgroep bij jou op locatie of in een professionele onderzoeksruimte.

​​​Observaties

Met observaties kan er worden meegekeken met consumenten op een bepaalde locatie. Bijvoorbeeld thuis, onderweg, tijdens een activiteit, of op het werk.  We bestuderen het consumptiegedrag en analyseren hoe de aankoop precies tot stand komt en welke afwegingen de consument maakt. Wat is belangrijk voor de consument? Wat is de setting tijdens consumptie en hoe wordt hij verleid om het product te gebruiken? Wij achterhalen welke aspecten belangrijk zijn voor consumenten.
​Dagboeken

Aan de hand van eetdagboeken kunnen consumenten gedurende een periode online of offline bijhouden wanneer zij jouw product eten en met wie ze dit samen eten. Op deze manier ontstaat er een eetdagboek van jouw product. Dit geeft een mooi inzicht in het patroon waarop jouw product wordt gebruikt. Wellicht gebruiken de meeste consumenten het product in de avond bij de borrel, samen met een partner. Je kunt hier vervolgens op inspelen met verschillende marketingacties.  
​Online communities of Fora

Via communities of fora onderzoeken we gedurende een langere periode van bijvoorbeeld een paar weken hoe consumenten bepaalde producten gebruiken. Op meerdere momenten inventariseren we gebruikerservaringen en smaakervaringen en verzamelen we feedback van consumenten op verschillende product belevingsaspecten. Jij kunt op deze manier jouw product aanpassen aan de wensen en behoeften van gebruikers.
​
Onze Consumentenonderzoeken
Foto
​​Gebruikersonderzoek
Een gebruikersonderzoek helpt je aan inzichten hoe jouw product door consumenten wordt gebruikt. Is dit op 1 unieke manier, of zijn er verschillende manieren en momenten van gebruik? Vragen die in dit onderzoek gesteld worden zijn gefocust op hoe men gebruikt, wat men gebruikt, wanneer en met wie? Welke producten zijn eventuele alternatieven voor hetzelfde gebruik? Dit type consumentenonderzoek kan zowel online als offline worden gedaan.

CDT - Consumer Decision Tree
De CDT is een visuele segmentatie van de categorie, vanuit het oogpunt van de gebruiker, de consument. De CDT leert ons hoe consumenten de categorie zien en hoe zij de producten in de categorie gebruiken. We leren welke segmenten voor hen belangrijk zijn en waarom. En we leren welke substituten worden aangewend als bepaalde producten er niet meer zijn. Dit helpt ons om het schap beter naar consumentenwensen in te delen. Een CDT is een blauwdruk voor schappenplannen, een identificatie van 'assortimenthiaten' en een 'witruimte analyse' voor nieuwe kansen in het schap. Een CDT is onderhevig aan trends en veranderend consumentengedrag. Daarom is het goed deze om de 2 tot 4 jaar te updaten.

Consumentenprofielen
Wij kunnen consumentenprofielen opstellen van gebruikersdoelgroepen. Wellicht heeft jouw product of segment 4 of 6 verschillende gebruikersprofielen. Als je weet hoe deze profielen eruit zien, dan wordt het gemakkelijker om op de juiste manier naar deze klanten te communiceren. De profielen worden gesegmenteerd op basis van diverse demografische kenmerken (geslacht, leeftijdsgroep, samenstelling huishouden, inkomensniveau, opleidingsniveau), maar ook op basis van kenmerken zoals mediagedrag, smaak voorkeuren, hobby's, etc.  De nieuwe inzichten kunnen leiden tot het aanboren van nieuwe doelgroepen, producten of diensten en het veranderen van je marketing- en/of communicatiestrategie.

Jouw onderzoek opstarten?

Weet je nog niet precies hoe je een consumenten onderzoek wilt aanpakken? Wij helpen je graag op weg!
​
Neem persoonlijk contact met mij op om de mogelijkheden te bespreken: Bel 06-44019563 of mail naar:  
info@quotus.nl.
Foto

Ga snel naar:
SHOPPER RESEARCH
​
CONSUMER RESEARCH
​
CUSTOMER JOURNEY
​RESEARCH
USER EXPERIENCE
​RESEARCH
Foto
Foto
                               Quotus Research | Centuriostraat 13  | 6852 RS | Huissen | 06-44019563
  • Home
  • Diensten
    • Shopperonderzoek
    • Consumentenonderzoek
    • Customer Journey Onderzoek
    • User Experience Onderzoek
    • Concept Test
    • Community
    • Continu onderzoek
  • Quotus
    • Wie zijn wij?
    • Referenties
    • In de pers
    • Algemene Voorwaarden
    • Privacy Beleid
    • Cookiebeleid
  • Contact
  • Blog