Quotus Research
  • Home
  • Diensten
    • Shopper Onderzoek
    • Consumenten Onderzoek
    • Customer Journey Onderzoek
    • User Experience Onderzoek
    • Strategie sessies
  • Quotus
    • Wie zijn wij?
    • Referenties
    • In de pers
    • Algemene Voorwaarden
    • Privacy Beleid
    • Cookiebeleid
  • Gratis Start-up sessie
  • Contact
  • Respondenten
  • Blog

Consumenten Onderzoek


Met Consumenten Onderzoek doen we onderzoek naar het consumeer gedrag van shoppers.
Wat eten zij, waarom en hoe? Dit kan op veel verschillende manieren worden onderzocht. Zowel online als offline en ook op de winkelvloer.
Consumenten Onderzoek levert nieuwe inzichten op die gebruikt kunnen worden voor het maken van categorievisies, NPD's (New Product Developments), het opstellen van consumentenprofielen, consumptieprofielen en eetpatronen voor uw product.
Onze Onderzoeksmethoden

​​Interviews

Diepte interviews met een groep consumenten of met meerdere individuele consumenten zijn een mooie manier om tot in detail achter de verschillende gebruiksmotieven van consumenten te komen.  
De interviews kunnen zowel face-to-face als telefonisch uitgevoerd worden. Ook kunnen interviews op de winkelvloer (in de supermarkt) worden gehouden.

​​Online enquêtes

Met een online enquête kunt u snel aan een grote groep consumenten vragen stellen. Dit kunnen consumenten zijn die uw product reeds kennen. Er kan vervolgens een doelgroep selectie worden gemaakt op basis van diverse demografische criteria en u kunt ook een selectie maken op basis van supermarkt formule. Bijvoorbeeld alleen primaire klanten van Jumbo in uw steekproef. 

​Focusgroepen

In een focusgroep wordt het gebruiken van een bepaald product  in groepsverband besproken. Consumenten worden intensief betrokken in de discussie en geven hun ervaringsfeedback en wensen ten aanzien van het product. De deelnemers kunnen door ons worden gerekruteerd. Het is mogelijk dat u als klant mee kijkt tijdens de focusgroep bij u op locatie of in een professionele onderzoeksruimte.

​​​Observaties

Met observaties kan er worden meegekeken met consumenten op een bepaalde locatie. Bijvoorbeeld thuis, onderweg, tijdens een activiteit, of op het werk.  We bestuderen het consumptiegedrag en analyseren hoe de aankoop precies tot stand komt en welke afwegingen de consument maakt. Wat is belangrijk voor de consument? Wat is de setting tijdens consumptie en hoe wordt hij verleid om het product te gebruiken? Wij achterhalen welke aspecten belangrijk zijn voor consumenten.
​Dagboeken

Aan de hand van eetdagboeken kunnen consumenten gedurende een periode online of offline bijhouden wanneer zij uw product eten, hoeveel zij ervan eten en met wie ze dit samen eten. Op deze manier ontstaat er een eetdagboek van uw product. Dit geeft u een mooi inzicht in het patroon waarop uw product wordt gebruikt. Wellicht gebruiken de meeste consumenten uw product in de avond bij de borrel, samen met een partner. U kunt hier vervolgens op inspelen met uw marketingacties.  
​Online communities of Fora

Via communities of fora onderzoeken we gedurende een langere periode van bijvoorbeeld een paar weken hoe consumenten bepaalde producten gebruiken. Op meerdere momenten inventariseren we gebruikerservaringen en smaakervaringen en verzamelen we feedback van consumenten op verschillende product belevingsaspecten. U kunt op deze manier uw product aanpassen aan de wensen en behoeften van gebruikers.
​
Onze Consumenten Onderzoeken
Foto
​​Gebruikers onderzoek
Een gebruikers onderzoek helpt u aan inzichten hoe uw product door consumenten wordt gebruikt. Is dit op 1 unieke manier, of zijn er verschillende manieren en momenten van gebruik? Vragen die in dit onderzoek gesteld worden zijn gefocust op hoe men gebruikt, wat men gebruikt, wanneer en met wie? Welke producten zijn eventuele alternatieven voor hetzelfde gebruik? Het geeft u inzichten om uw product af te stemmen op de meest gebruikte manier en moment. Of om consumenten te inspireren om uw product (ook) anders te gebruiken dan hoe de meeste mensen het doen. Dit type consumenten onderzoek kan zowel online als offline worden gedaan.

CDT - Consumer Decision Tree
De CDT is een visuele segmentatie van de categorie, vanuit het oogpunt van de gebruiker, de consument. De CDT leert ons hoe consumenten de categorie zien en hoe zij de producten in de categorie gebruiken. We leren welke segmenten voor hen belangrijk zijn en waarom. En we leren welke substituten worden aangewend als bepaalde producten er niet meer zijn. Dit helpt ons om het schap beter naar consumentenwensen in te delen: Een CDT is een blauwdruk voor schappenplannen, een identificatie van 'assortimenthiaten' en een 'witruimte analyse' voor nieuwe kansen in het schap. Een CDT is onderhevig aan trends en veranderend consumentengedrag. Daarom is het goed deze om de 2 tot 4 jaar te updaten.

Consumentenprofielen
Wij kunnen consumentenprofielen opstellen van uw gebruikersdoelgroep. Wellicht heeft uw product of segment 4 of 6 verschillende gebruikersprofielen. Als u weet hoe deze profielen eruit zien dan wordt het gemakkelijker om op de juiste manier te communiceren. De profielen worden gesegmenteerd op basis van diverse demografische kenmerken (geslacht, leeftijdsgroep, samenstelling huishouden, inkomensniveau, opleidingsniveau), maar ook op basis van kenmerken zoals mediagedrag, smaak voorkeuren, hobby's, etc.  De nieuwe inzichten kunnen leiden tot het aanboren van nieuwe doelgroepen, producten of diensten en het veranderen van uw marketing- en/of communicatiestrategie.

Gratis Start-up Sessie

Weet u nog niet precies hoe u een consumenten onderzoek wilt aanpakken? Wij helpen u graag op weg!
We kunnen de mogelijkheden bespreken in een persoonlijk gesprek, maar het is ook mogelijk om een Gratis Start-up Sessie met ons te doen. Dit houdt in dat we in een uur tijd met u en uw team om de tafel gaan om uw onderzoeksvragen te bespreken. Na de sessie doen wij u geheel vrijblijvend een passend offertevoorstel voor onderzoek. Meer informatie vindt u hier op de speciale pagina voor de Start-up Sessie.
​
Neem persoonlijk contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken: Bel 06-44019563 of mail naar:  
info@quotus.nl.
Foto

Ga snel naar:
SHOPPER RESEARCH
​
CONSUMER RESEARCH
​
CUSTOMER JOURNEY
​RESEARCH
USER EXPERIENCE
​RESEARCH
Foto
Foto
                                      Quotus Research | Centuriostraat 13  | 6852 RS | Huissen | 06-44019563
  • Home
  • Diensten
    • Shopper Onderzoek
    • Consumenten Onderzoek
    • Customer Journey Onderzoek
    • User Experience Onderzoek
    • Strategie sessies
  • Quotus
    • Wie zijn wij?
    • Referenties
    • In de pers
    • Algemene Voorwaarden
    • Privacy Beleid
    • Cookiebeleid
  • Gratis Start-up sessie
  • Contact
  • Respondenten
  • Blog